POWERs Sverige-deal i boks

Svenske konkurransemyndigheter gir grønt lys for POWERs oppkjøp av MediaMarkts svenske virksomhet.

Før påske kom klarsignalet fra svenske konkurransemyndigheter. POWERs MediaMarkt-oppkjøp er godkjent og den norskeide kjeden overtar selskapet i løpet av sommeren.

- Frem til nå har vi måttet sitte ganske stille i båten, men nå kan vi endelig starte planleggingen for en storstilt inntreden i det svenske elektronikkmarkedet. Vi er klare til å sparke fra oss også der, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i POWER.

Vil vekke oppsikt i Sverige

Konsernsjefen mener nøkkelen til å lykkes i tøff konkurranse er evnen til å innovere seg.

- Sverige er Nordens største elektronikkmarked, og vi er ydmyke ovenfor oppgaven vi står ovenfor og aktørene som allerede er godt etablerte. Samtidig mener jeg at jo likere vi blir som kjeder, jo større blir mulighetsrommet for nye aktører. Skal vi klare å skille oss ut, må vi tilby noe nytt og annerledes.

Blomseth viser til at POWER Sverige i dag har svært godt kundeomdømme gjennom netthandelen, og nylig ble nominert til Årets E-handel.

- Vi har et svært godt fundament, og nå må vi fortsette å bygge på det. Og helst på en litt oppsiktsvekkende måte.

Enormt arbeid

Blomseth forteller at det er en stor oppgave som venter både nye og nåværende ansatte i månedene fremover.

- Vi overtar 1300 medarbeidere og 29 varehus som blant annet skal over på våre IT-systemer. Alt fra elektroniske prisskilter og kassesystemer, til kundedata og logistikksystemer må på plass, og ikke minst må alle medarbeidere læres opp. Det er et enormt stykke arbeid som vil involvere hele organisasjonen, sier POWER-sjefen.

Selv om MediaMarkts svenske virksomhet på papiret overtas på sensommeren, er ikke planene for når varehusene vil åpne i POWER-drakt spikret helt ennå.

- Men den dagen det skjer, vil det merkes. Vi lover en skikkelig åpningsfest.