POWER satser på gjenbruk av EE-avfall i Bergen

Det du kaster kan bli reparert og solgt på nytt.
Satser på gjenbruk: .                Christoffer Andersen, servicetekniker Elektrotec. Frank Sande, fagansvarlig miljø i Power og Terje Magnusson, salgsleder Power.
Satser på gjenbruk: . Christoffer Andersen, servicetekniker Elektrotec. Frank Sande, fagansvarlig miljø i Power og Terje Magnusson, salgsleder Power.

Riktig håndtering av elektrisk avfall er viktig, men gjenbruk er det aller mest miljøvennlige alternativet for håndtering av EE-avfall. Dette har POWER tatt på alvor, og gjennom sin samarbeidspartner Norsirk, har POWER i Bergen inngått en avtale med bedriften Elektrotec, som tar seg av reparasjoner og videresalg av deres EE-avfall.

– Det er ikke uvanlig å høre kunder si "Den fungere helt fint" eller " Er dette noe dere kan bruke, for det er synd å bare kaste det", så derfor er vi glade for å kunne presenterer denne løsningen i Bergen, forteller Frank Sande, som er fagansvarlig miljø for POWER Bergen Sentrum.

Gjenbruk er i vinden som aldri før, og POWER er opptatt av å gjøre sin del av miljødugnaden.

– Gjenbruk av EE-avfall er en bærekraftig løsning, som fører til at produktene kan brukes lenger og at man kan få kjøpt varer rimeligere, sier Sande.

Lang erfaring
POWERS samarbeidspartner Elektrotec AS avd.Retec, som har sitt hovedkontor på Askøy, har lang erfaring fra gjenbruk av EE-artikler. På over 30 år har selskapet utviklet seg til å bli en av landets ledende tjenesteleverandører innen reparasjon av forbrukerelektronikk, herunder hvitevare, kjøl og TV.

– Når vi tar imot produktet, vurderer vi om det kan repareres eller ikke. Alle reparasjoner blir utført av godkjente teknikere. Når produktet er ferdig reparert blir det vasket, og deretter testet for å sikre at det fungerer slik det skal. Produktene selges med hele 2 års garanti, forteller assisterende daglig leder og eier i Electrotec, Hans Marius Andersen.

Viderfører Oslo-suksess
I Oslo har POWER hatt denne løsningen en god stund, da i samarbeid med Nordsirk og bedriften Sirkular.

– Vi håper å få til det samme i Bergen. Hvis det blir sendt nok EE-artikler til gjenbruk vil dette kunne skape flere arbeidsplasser innen transport, mottak og salg, sier Frank Sande.

Varehusene dette gjelder for så langt er: Power Knarvik, Åsane, Sentrum Bergen, Lagunen, Vestkanten, Drotningsvik og Askøy.