Power

POWER og MediaMarktSaturn går sammen om Nordens største elektronikkmarked

Del
Norskeide POWER skal åpne butikker i det svenske elektronikkmarkedet og har inngått avtale om overtagelse av Mediamarkts 29 varehus i Sverige. Med på eiersiden får de den tyske elektronikkgiganten MediaMarktSaturn.
Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER mener overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil komme både selskapene og kundene til gode. Foto: Tarjei Krogh
Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER mener overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil komme både selskapene og kundene til gode. Foto: Tarjei Krogh

– Dette er et viktig og riktig grep for både POWER og MediaMarkt Sverige. Vi utfyller hverandre på flere områder, og begge parter har kompetanse og markedsinnsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener at dette er en veldig god løsning for selskapene, leverandørene, medarbeiderne og kundene, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i POWER.

POWER er i dag blant de største og mest lønnsomme elektronikk-kjedene i Norden, med netthandel og fysiske varehus i Norge, Finland og Danmark. Nå skal også de 29 svenske MediaMarkt-varehusene kles i POWER-drakt. Varehus, kontorlokaler og distribusjonssystemer følger handelen, som er forventet gjennomført sommeren 2023. POWER overtar også alle kundeforpliktelser og kundegarantier. MediaMarkt vil fremdeles beholde en minoritetsandel på 20 prosent i POWER Sverige.

Fullfører Sverige-strategien

POWER har de siste fem årene hatt tilstedeværelse i det svenske elektronikkmarkedet gjennom netthandel, og vil nå fullføre sin omnikanal-strategi i Sverige.

- POWER har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet. Fusjonen med MediaMarkts svenske virksomhet er puslespillbrikken som manglet for å gi oss den tilstedeværelsen vi har siktet mot. Vi sikrer oss varehus med både størrelsen og plasseringen vi ønsket oss, i tillegg til svært dyktige og kompetente medarbeidere som er nøkkelen til å lykkes, sier Ronny Blomseth.

MediaMarkt har 1300 ansatte i Sverige, og hadde i 2022 en omsetning på 5,3 milliarder svenske kroner. POWER vil etter oppkjøpet være til stede i Norge, Danmark, Finland og Sverige med totalt 269 varehus.

- MediaMarkt har bygget opp en solid svensk organisasjon som både er i god utvikling og matcher POWER som selskap. Det gode arbeidet som er bygget opp gjennom mange år skal vi videreføre, og vi er glade for å ha med oss MediaMarkt på eiersiden. Synergiene mellom selskapene mener vi vil sikre større konkurranse i det svenske markedet, som igjen vil komme kundene til gode, sier Blomseth.

Styrker konkurransekraften

MediaMarkts varehus i Sverige skal i løpet av 2023 omprofileres og inngå i POWER International AS. Europas største elektronikkjede vil fremdeles beholde eierinteresser i det svenske elektronikkmarkedet, og mener at å samle kreftene vil styrke posisjonen og konkurransekraften i Sverige.

- Takket være det sterke engasjementet til vårt lokale team har vår virksomhet i Sverige utviklet seg godt de siste årene. Nå åpner vi opp for et nytt kapittel, og vi er glade for at vi har funnet en løsning med POWER som vi mener vil bidra til vekst og lønnsomhet for MediaMarkt Sveriges ansatte og for våre kunder. Begge selskapene deler samme ambisjon: Å tilby våre kunder en attraktiv handleopplevelse på tvers av alle kanaler, og vi gleder oss til å følge med på reisen videre, sier Karsten Wildberger, konsernsjef i MediaMarktSaturn og CECONOMY.

POWER har siden oppstarten i 2017 vært i sterk vekst, og har de siste årene oppnådd rekordresultater i det nordiske markedet.

- POWER har bevist at vi kan utfordre elektronikkmarkedet flere ganger tidligere, og med vår forretningsmodell og omnikanal-strategi i bunnen er vi trygge på at vi skal gjenskape suksessen og lønnsomheten fra resten av Norden i det svenske markedet, mener Blomseth.

Om Power International AS

  • Har i dag rundt 4700 ansatte og 240 butikker i Norge, Danmark og Finland, samt nettbutikk i Sverige. 
  • De største eierne er Øivind Tidemandsen gjennom Dolphin Invest og Wilhelmsen-familien gjennom investeringsselskapet Awilhelmsen Capital.
  • Expert var børsnotert frem til 2008 da Wilhelmsen-familien kjøpte opp selskapet, før Tidemandsen kom inn på eiersiden i 2012.
  • Storeierne eier 45 prosent hver av selskapet, og ti prosent er fordelt på en rekke mindre aksjonærer.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER mener overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil komme både selskapene og kundene til gode. Foto: Tarjei Krogh
Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER mener overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil komme både selskapene og kundene til gode. Foto: Tarjei Krogh
Last ned bilde
Robert Van Toor, adm, direktør i POWER Sverige.
Robert Van Toor, adm, direktør i POWER Sverige.
Last ned bilde
Snart skal MediaMarkts svenske varehus kles i POWER-drakt. Her fra POWER Rud i Oslo.
Snart skal MediaMarkts svenske varehus kles i POWER-drakt. Her fra POWER Rud i Oslo.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Power

Power
Power
Solheimveien 6-8
1473 Lørenskog

67 92 70 00https://www.power.no/

POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye