Postens sju julevettregler

Posten anbefaler sju julevettregler som gjør førjulstiden enklere.
Postbudene har sin desidert travleste tid. De kan både levere og hente posten i din egen postkasse. FOTO: Håvard Jørstad / Posten

Planlegg julen og meld fra hvor du bor. Gamle adresselister kan føre til forsinket post. Husk å oppdatere din egen og sjekke andres adresser på posten.no.

Bruk god emballasje – det er ingen skam å pakke skikkelig. Unngå at innholdet kan falle ut og bruk fyllstoff for å unngå skader. Legg gjerne en adresselapp i pakken også.

Ta hensyn til sendefristene. Send juleposten før 16. desember. Til utlandet er det egne frister - sjekk på posten.no.

Spar på kreftene og unngå julekø: Kjøp digitale frimerker og send fra din egen postkasse. Betal på nett, skriv koden på juleposten. Postbudet henter.

Last ned Postens sporingsapp og vis hentekode. Følg pakker på vei til deg og få varsel når de kan hentes.

Dropp kart og kompass. Du kan heller bestille hjemlevering.

Lytt til erfarne postfolk, hent pakken din så raskt som mulig. Hjelp hentestedet ditt og hent pakkene etter hvert. Tips: Du kan ofte spare deg for kø midt på dagen.

Digitalt frimerke fungerer på både julekort og små julepakker. FOTO: Posten
Digitalt frimerke fungerer på både julekort og små julepakker. FOTO: Posten
Husk god emballasje så pakkene kommer hele frem til juletreet. FOTO: Posten