Posten Norge

Posten vurderer ytterligere sentralisering

Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
Her ruteklargjøres posten før postbudet kjører ut på ruta si. FOTO:

I dag er det kun terminalene i Bodø, Tromsø og Lørenskog som sorterer post i Norge. I tillegg er det flere steder som har ruteklargjøring, det vil si den siste klargjøringen av posten før postbudene kjører ut på ruta. Nå har Posten varslet at det er behov for å fremskynde den allerede planlagte sentraliseringen av ruteklargjøringen fra Molde, Trondheim, Bergen, Stavanger og Stokke.

- Digitaliseringen av samfunnet gjør at vi sender mindre post. Med det raske fallet vi ser i antall brev, haster det med å gjennomføre ytterligere tiltak som gir økonomisk effekt allerede i 2019. Sentralisering av ruteklargjøring er ett av disse tiltakene vi har varslet at vi ønsker vurdere, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Om lag 300 årsverk kan bli berørt, men det er altfor tidlig å si noe om de konkrete konsekvensene. Postvirksomheten i Norge har nedbemannet over 1500 årsverk siste tre årene, og det har skjedd i tett dialog med de ansattes organisasjoner.

- Jeg skjønner at det skaper reaksjoner at dette varslet kommer rett før jul. Vi ønsker åpenhet om denne prosessen, og mener det er bedre å gå ut med dette nå for å unngå uro og usikkerhet når vi starter utredningsarbeidet, sier Eckhoff.

Han understreker at det ikke er tatt noen beslutninger i saken ennå, men at det er drøftet med de ansattes organisasjoner.

Her ruteklargjøres posten før postbudet kjører ut på ruta si. FOTO:
Last ned bilde
Postens Østlandsterminal på Lørenskog sorterer i dag nesten all post i Norge. FOTO: Nils Midtbøen / Posten
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.