Posten velger el-varebiler fra Maxus – igjen

Maxus har levert over 130 el-varebiler til Posten Norge, og nå venter ytterligere 50 biler utover høsten. El-varebiler fra Maxus har bidratt til at tusenvis av pakker blir levert helt utslippsfritt til norske hjem.

Posten Norge har i flere år hatt klimautslipp og miljø på dagsorden, og har utviklet en omfattende miljøstrategi som skal bidra til fossilfri pakkelevering. Postens miljøambisjon er at alle deres kjøretøy skal være av fornybar energi innen 2025, hvor Oslo har vært første by ut. Nå står flere storbyer for tur.

I dag kjører alle Postens kjøretøy innenfor ring 2 helt utslippsfritt, hvor en stor andel er Maxus el-varebiler. Posten har fått utlevert til sammen 130 el-varebiler fra Maxus, og denne høsten leveres det ut 50 stk nye el-varebiler til selskapet.

-Vi er både stolte og glade for at Posten nok en gang velger Maxus, og for at vi kan bidra til å nå deres klimamål. Ettersom Maxus el-varebiler leverer både høy nyttelast og god rekkevidde, egner de seg utmerket for en aktør som Posten, som hver dag fyller opp bilene med små og store pakker. Vi ser frem til å fortsette det allerede gode samarbeidet, sier salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen.

Posten har gått til innkjøp av el-varebilene e-Deliver 3 og e-Deliver 9. e-Deliver 3 er en arbeidseffektiv el-varebil, optimalisert for høy nyttelast og lang rekkevidde. Den leveres med 4,8 og 6,3 m3 varerom, og batteripakker på 35 eller 52,5 kWh.
Nykommeren e-Deliver 9 er en større el-varebil, med fokus på kjørekomfort og plassutnyttelse, og har i tillegg klasseledende sikkerhetsnivå for både sjåfør og passasjer. e-Deliver 9 er en svært fleksibel plattform, og i tillegg til at den kan leveres med enten 9,7 eller 11 m3 varerom, leveres den også som 9-seter, 8-seter og chassis med spesialtilpasset skap eller plan.

100% utslippsfri pakkelevering innenfor ring 2

Tidligere i høst markerte Posten åpningen av nye Oslo City Hub, som blir deres nye helelektriske distribusjonspunkt på Filipstad i Oslo. Den nye HUB-en sikrer at all pakkelevering innenfor ring 2 vil skje med helelektriske kjøretøy. På denne markeringen kunngjorde de også innkjøpet av 90 nye el-varebiler.
Stadig flere oppdager fordelene ved å velge elektrisk bil, og markedet er i stor vekst, både i person- og varebilsegmentet. For varebiler er det ekstra mange fordeler, ikke bare sparer man drivstoff-, bom, - service og parkeringskostnader, man sparer også tid ved å kunne kjøre i kollektivfeltet.

RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og Maxus, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA har allerede bygget opp et forhandlernettverk for Maxus som strekker seg over alle de nordiske landene, og som stadig vokser med nye forhandlere.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2020 solgte de hele 5,6 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.
SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i alle de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden.