Posten Norge med omsetningsrekord i et krevende år
Driftsinntektene i 2015 var 25 074 mill. kroner, som er 670 mill. kroner (2,7 prosent) høyere enn i 2014. Driftsresultat før engangseffekter (EBITE) ble 686 mill. kroner, som er en reduksjon på 247 mill. kroner i forhold til 2014 (26,5 prosent).
Konsernet har fortsatt sterkt fokus på kostnadsbesparende tiltak, men nedgangen i aktivitetsnivået i oljesektoren og ringvirkningene av dette fikk store resultatmessige konsekvenser for flere forretningsområder.
- Vi opplever en markant nedgang i aktiviteten i det norske markedet og styrken i nedgangskonjunkturen er kraftigere enn vi forutså. Resultatet er dermed svakere enn ventet og 2016 kommer også til å bli et krevende år for konsernet. Vi har iverksatt tiltak for å møte utviklingen, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Netthandelsvekst
Logistikksegmentet hadde en omsetning i 2015 som var 836 mill. kroner høyere enn fjoråret, hvor organisk vekst utgjorde 2,4 prosent hovedsakelig fra den nordiske virksomheten. Lavere aktivitet i oljeindustrien påvirket logistikkvirksomheten betydelig, både direkte innenfor forretningsområdet Offshore & Energy og indirekte på andre forretningsområder og medført svakere lønnsomhet. Samtidig fortsetter veksten i netthandel og konsernets samlede e-handelsvolumer økte i 2015 med 6 prosent.
- I et krevende logistikkmarked er netthandelen et viktig vekstområde. Vi er allerede den suverene Norgesspesialisten, og veksten kommer nå hovedsakelig fra den nordiske virksomheten, sier Mejdell.
Vellykket omstilling i postvirksomheten
Posten Norge oppnådde i 2015 en leveringskvalitet på A-post over natt på 85,4 prosent. Dette var høyere enn konsesjonskravet.
I 2015 falt adresserte brevvolum med 6,4 prosent, og volumnedgangen forventes å tilta fremover. Årsaken er overgangen til digitale løsninger i både privat og offentlig sektor. I 2016 skal stat og kommuner som hovedregel kommunisere digitalt med innbyggerne. Posten Norge tilbyr innbyggerne en sikker, gratis digital postkasse, Digipost.
- Vi ser at fallet i brevmengden tiltar i styrke, mens det er en økning i antall brukere av Postens Digipost. Stadig flere tar i bruk Postens Digipost og vi har allerede 600 000 brukere, sier Mejdell.
Posten møter utviklingen med fallende brevvolumer med å tilpasse tjenestetilbudet og omstille virksomheten. Det har bidratt til å opprettholde god inntjening i postsegmentet. Fra mars avvikles brevomdeling på lørdager. Som et neste nødvendig tiltak har Posten foreslått overfor Samferdselsdepartementet å slå sammen A- og B-post til en to-dagers brevstrøm fra 2017.
- Vi har lyktes godt med å tilpasse oss utviklingen og endrede kundebehov ved å omstille i tide og samarbeidet godt med våre tillitsvalgte. Omstillingsbehovet vil ikke bli noe mindre fremover. Det er viktig at vi klarer å ligge i forkant. Kommer vi på etterskudd, risikerer vi et oppdemmet omstillingsbehov, sier Mejdell.
Rekordlavt sykefravær og rekordhøy trivsel
Sykefraværet i Posten fortsatte sin positive utvikling, og ble rekordlave 6,0 prosent i 2015. Dette er en forbedring med 0,3 prosentpoeng i forhold til 2014. Samtidig er medarbeidertilfredsheten i 2015 rekordhøy med 80 poeng, på en skala fra 1 til 100.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth Gjølmekonserndirektør Kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noGjelder kun pressehenvendelser
Tel:+ 47 95 14 80 00presse@posten.noJohn Eckhoffpressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Dokumenter
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.