Posten Moderne inviterer til magisk time

Verdenskjente Ugo Rondinone er første kunstner ut når Posten Moderne vise sine ambisjoner for Trondheim. Høyt over takene, poetisk og utfordrende på samme tid, svever nå neonkunstverket Our Magic Hour (2003). Our Magic Hour avdukes under Skeivt Kulturår og er en permanent installasjon. I en mannsalder har Rondinone skapt kunstverk som kobler sensualitet, kjærlighet, humor og konkret poesi sammen.

Stilas, kraner og stort oppbud av teknikere fra Skanska og Trondheim stål har bidratt til å få neonverket på plass på rekordtid.

- Det har vært en nervepirrende prosess å få på plass et så stort verk på 7 ganger 8 meter, sier direktør for Posten Moderne, Marit Album Kvernmo. Hun har ledet prosessen frem mot åpning. - Nå er jeg utrolig stolt. Dette er et lite glimt inn i Posten Moderne som vi håper skaper nysgjerrighet for hva som kommer i 2024. Vi lover flere opplevelser på vei til ferdig museum, avslutter Album Kvernmo.

- Med Our Magic Hour setter vi tonen for engasjementet, gløden og entusiasmen som Posten Moderne skal skape lokalt og internasjonalt. Vi er stolt over å avduke et verk som er mer nødvendig enn noensinne, med toleranse og mangfold som sentrale verdier. Det er rørende og inkluderende på samme tid, et verk som omfavner Trondheim fortsetter Ole Robert Reitan.

Fredag 9. september inviteres alle til innvielse av verket offisielt av Ole Robert Reitan. Da slås verket på, for full musikk og på kvelden blir det konsert med popikonet Metteson. Posthallen åpner også for publikum for første gang siden nittitallet lørdag med verkstedsaktiviteter med kunstneren Marius Amdam, åpent for alle.

-  Vår magiske time kan leses på mange måter, det er intimt og inviterende samtidig som det også kan peke på et felles minne, et tidspunkt på døgnet når solen går ned, eller den hemmelige stunden man har sammen helt alene med den man er glad i, sier styreleder Tone Hansen.

Rondinone har stilt ut på de mest prestisjetunge biennaler, og har vunnet en rekke priser. I 2016 skapte utendørsprosjekt Seven Magic Mountains i Nevada-ørkenen store overskrifter og befestet hans posisjon i kunstfeltet. Her har han bygget ni meter høye totempelaktige strukturer laget av kampestein malt i lysende neonfarger. Skulpturene trekker mer enn tusen besøkende hver eneste dag.

Rondinones varierte praksis inneholder metaforiske og ikoniske referanser som skyer, dyr og svømmere, poesi i neon og klare referanser til popkunst. Verkene tar ofte utgangspunkt i hverdagslige gjenstander (f.eks. lyspærer, masker og trær). Disse får en poetisk dimensjon ved å bli behandlet på en spesiell måte gjennom farger og materialitet. Hans verker har en lang rekke referanser til modernismen, idebasert kunst, konkret poesi og ikke minst popkunstens omfavnelse av hverdagsliv.

Fakta

Ugo Rondinone ble født 1964 i Brunnen i Sveits og studerte ved Hochschule für angewandte Kunst i Wien frem til 1990. Han skiftet adresse til New York i 1998, og videreutviklet her sine kunstneriske ferdigheter. Det over 20 år lange samlivet med den anerkjente poeten John Giorno, som gikk bort i 2019, var en sterk drivkraft bak den enorme variasjonen og dybden i verkene som Ugo stadig utvikler og en inspirator til å utforske forholdet mellom poesi og installasjon.

Om Metteson og musikken

Hvis Posten Moderne var en person, ville det vært Metteson. Artisten er selve soundtracket til museet i den fasen vi er nå og personifiseringen av det vi drømmer om å bli. Metteson har en helt naturlig lekenhet og fleksibilitet i uttrykk, i kombinasjon med dybde og alvor, som treffer både hjerte og hjerne

Om verkstedsaktivitetene på Åpen dag lørdag

Vi inviterer til malerverksted hvor ungene virkelig skal få mulighet til å utfolde seg i selskap med en ekte kunstner. Sammen med den ekspressive maleren Marius Amdam, store flater, brede pensler og klare farger skal de få kjenne på skaperglede og bokstavelig talt sette farge på veggene i Postgården.

Fra monteringen natt til 1. september
Fra monteringen natt til 1. september