Posten med nye elvarebiler til julepakkene

Posten setter inn fire store elektriske varebiler i juletrafikken i Oslo. Det er de første elbilene av denne størrelsen som er i drift i Norge.
Disse elektriske varebilene fra Posten blir å se i juletrafikken i Oslo. Foto: Aleksander Alnes / Posten

Bilene av typen Volkswagen E-Crafter skal levere store og små pakker i Oslo sentrum fra torsdag 13. desember. Posten har i dag 600 varebiler av denne størrelsen på landsbasis, men de er drevet med fossilt drivstoff.

- Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire E-Crafterne som nå settes i drift, er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Han legger til at Posten er avhengig av bilprodusentene for å kunne innføre konkurransedyktige nullutslippsløsninger så raskt som selskapet ønsker.

- Vi har lenge ventet på at også store varebiler får god nok batterikapasitet, og er glad for at Volkswagen og Harald A. Møller nå har levert de første, sier Eckhoff.

Posten Norge har fra før bestilt tre elektriske, store varebiler fra den kinesiske produsenten Maxus. De kommer i 2019. Fremover vil Posten teste ut en rekke andre nullutslippsløsninger for varetransport. Det er alt fra elektriske varesykler, som allerede er i bruk, til store semitrailere som er reservert fra Tesla og Niokola.

Fakta om Posten Norges miljøsatsing

• Har redusert CO2-utslippet med 47 prosent siden 2008, tilsvarende årsforbruket til over 90.000 personbiler.
  • Eier Nordens største elbil-park med ca1200 kjøretøy.
  • Har ca 100 kjøretøy på biogass.
  • I 43 byer/tettsteder er det nå utslippsfri brevdistribusjon.

Last ned bilde
Disse elektriske varebilene fra Posten blir å se i juletrafikken i Oslo. Foto: Stig Tvergrov / Posten
Last ned bilde
Postbud Anne Bente Lier skal kjøre de nye elektriske varebilene i Oslo. FOTO: Stig Tvergrov / Posten