Posten først ut med kinesisk elvarebil
Bilen er den eneste i Norden og skal brukes til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør det ekstra gunstig å satse elektrisk.
Helt elektrisk
- Vi har elektrifisert alt som er mulig av små distribusjonsbiler. Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.
På vei mot fossilfritt
- Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i ZERO.
Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.
Trenger over 100
- Dette er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil vi ha behov for i overkant av hundre biler. I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.
Fakta: SAIC Maxus EV80
- Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
- Lastevolum 11.4 m3
- Batteri 56 KW
- Rekkevidde >200 km
- SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
- SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom