Populære Filippinene – vårt nye ferieland i Asia?

Filippinene er en av vinterens reiseraketter og antall bestillinger øker med 71 prosent denne vinteren. Stadig flere fristes av nye opplevelser og kulturer, og i takt med at mange har besøkt både Thailand og Vietnam så velger flere nå å reise til Filippinenes vakre øyer.

- Filippinene er et magisk reisemål med utrolig mye å oppdage. Prisnivået er veldig fordelaktig og det er billig for norske turister. Vi ser oftere at nordmenn gjerne søker seg til nye, mindre oppdagede reisemål og flere enn tidligere begynner å få øynene opp for Filippinene, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Thailand har i mange år vært et av våre mest elskede reisemål, spesielt i vinterhalvåret. Sol, deilig varme, paradisstrender, mange muligheter for severdigheter og eventyr i kombinasjon med billig valuta og et lavt prisnivå har bidratt til å befeste Thailands status som et av våre favorittland for en utenlandsferie.

I takt med at flere og flere reiser utenlands, ikke bare for å koble av, men for å maksimere opplevelsene på ulike måter – møte nye kulturer, prøve spennende mat, oppdage nye severdigheter eller ha en mer fysisk aktiv ferie – så har mange som tidligere har besøkt Thailand begynt å titte på alternative reisemål. Vietnam har de siste årene økte til dels kraftig med paradisøyene Phu Quoc som det største reisemålet. Vietnam er nabo til Thailand, men har en helt annen matkultur og en spennende historie med mange kulturelle severdigheter og steder å oppdage. Dette har fristet mange norske turister med et ønske om å oppdage et nytt land. Foran vinterens ferier så øker reisebestillingene til Vietnam med 7 prosent.

Denne vinteren så øker antall bestillinger til Filippinene med hele 71 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor. Filippinene er blant annet kjent for dykking i verdensklasse med gode muligheter for å se alt fra delfiner til havskilpadder, sjøkuer og hvalhai - samt den kritthvite stranden Boracay. Denne vakre stranden med sand som likner på hvetemel har blitt kåret til verdens vakreste strand flere ganger. Dette førte til et så stort trykk fra turister at den filippinske regjeringen stengte stranden for besøkende. Etter et omfattende miljøarbeid ble stranden åpnet igjen for et år siden – og det kommersielle er nå erstattet av et bærekraftig, langsiktig miljøarbeid.

De mest populære reisemålene på Filippinene

• Manila – støyende og rotet, men sjarmerende og gir et bra innblikk i det lokale storbylivet
  • Boracay – en av verdens vakreste strender
  • Bohol – kjent for de sjokoladefargede åsene Chocolate Hills og det lille dyret Tarsier