«Popkorn og politikk» - podkasten som vil kapre lyttere med politisk drama

Kan verdenspolitikk være underholdende? Ja, mener serieskaper Gjermund Stenberg Eriksen og programleder Shaun Henrik Matheson. Duoen bak podkastsuksessen «Trump mot verden» er klare med en ny underholdningspodkast om politikk på verdensscenen.
Serieskaper Gjermund Stenberg Eriksen (til v.) og programleder Shaun Henrik Matheson viderefører formelen bak «Trump mot verden» til sin nye podkast «Popkorn og politikk». FOTO: NRK

I podkasten «Popkorn og politikk» skal det handle om hele verden, ikke bare USA. Dramaet i Afghanistan får naturlig nok god plass under premieren førstkommende fredag 20. august.

Bak podkasten står serieskaper Gjermund Stenberg Eriksen og journalist Shaun Henrik Matheson. Det er de samme to som laget den populære podkasten «Trump mot verden», som ble Nordens største podkast om amerikansk politikk. Podkasten forklarte det som skjedde i USA med de samme metodene og virkemidlene som brukes i Tv-serier og filmer. De samme virkemidlene president Donald Trump selv brukte.

Viderefører suksessformelen

Redaksjonssjef Rune Lind i NRK Lydunderholdning tror det er stort ønske og behov hos publikum for en podkast som med underholdende og dramaturgiske grep forteller om politikk og spillet bak, der programlederne også tar for seg Tv-serier med samme tematikk.

– Dette er fantastisk kombinasjon og formatet viste seg å bli en kjempesuksess. Da vi la ned «Trump mot verden» rett etter valget i USA, merket vi fort at lytterne våre savnet podkasten, og vi fikk veldig mange tilbakemeldinger om akkurat det. Nå er vi veldig glade for at samme gjengen som sist, både duoen Stenberg Eriksen og Matheson og superprodusentene Silje Martinsen Wettre og Jon Branæs alle har takket ja til å være med på laget også denne gangen, sier Lind.

Trump er med

Podkasten glemmer likevel ikke Trump.

I USA bidrar mediegiganter som FOX news og Newsma til å spre falske nyheter og konspirasjonsteorier som er med på å splitte folket. Og i det republikanske partiet er det fortsatt Trumps ord som er gjeldende lov. Men det er ikke bare demokratiet i USA som er satt under press.

Dette skjer i Europa også, bemerker podkast-skaperne.

– Og hva skjer i England og Storbritannia? De har en statsminister som tidligere har fått sparken som journalist to ganger fordi han lyver, og det virker ikke som om løgnene har stoppet. Løgnene førte til slutt til Brexit, og det som kan bli en økonomisk kollaps for øyriket. Vil Skottland være med på dette, eller vil de til slutt bryte ut, sier Shaun Henrik Matheson.

Han spør også om Tyskland, Europas og kanskje verdens viktigste garantist for å ivareta demokratiet i vesten, vil klare å så imot og redde verden fra undergangen?

Alt dette - og mer til - vil den nye podkasten «Popkorn og politikk» ta for seg. Og den vil selvsagt følge USA, og spesielt Donald Trump, så lenge han er en maktfaktor i det republikanske parti. Og det blir selvsagt en god dose med Tv-serier!

Du kan høre ferske episoder av podkasten hver fredag ettermiddag i appen NRK Radio:

Spørsmål om podkasten kan rettes til:

Redaksjonssjef i NRK Lydunderholdning: Rune Lind, 91853625.

Programleder Shaun Henrik Matheson, 95764474.

Programleder Gjermund Stenberg Eriksen, 97177728.