PolyPlank AB: Delårsrapport januari-mars 2022

Vd har ordet

Omsättningen för Q1 uppgår till 9,4 MSEK (fg år 5,2) för moderbolaget, men tyvärr tyngs vi fortfarande av de tunga extrakostnaderna för maskinhaverierna med drygt 1 MSEK för Q1.

Den nya Formsprutan är nu i drift sedan den 11 april och vi räknar med att efter inkörningsjusteringar skall full drift kunna ske i början/mitten maj och därmed skall största delen av extrakostnaderna försvinna. Det vi sett så här långt av den nya investeringen är mycket positivt.

Den andra investeringen i vår extruderingslinje pågår och skall vara på plats i oktober-22. Samtidigt ser vi nu på en ny investering i vår materialförsörjning internt i fabriken för att ytterligare höja oss en nivå till.

Efterdyningarna efter Covidpandemin lever kvar på så sett att materialpriserna ökat kraftigt samt att leveranstider kan vara extra långa. De kraftiga materialprishöjningarna påverkar givetvis kundernas köpkraft och viss avmattning kan ske. Likaså har det blivit extra långa ledtider på bygglov under pandemin vilket också påverkar negativt.

Kriget i Ukraina har ännu inte påverkat, men kan på sikt påverka bl.a. råmaterial anskaffningen samt priserna negativt.

Orderingången under Q1 har varit sämre än vi hoppats, kunder klagar på att de måste vänta extralänge på bygglov, men trots allt är orderingången 19,3% (6,8 MSEK 2022 mot 5,7 MSEK 2021) bättre än motsvarande period förra året.

Offertstocken fortsätter att växa, alltså är intresset för våra produkter fortsatt högt. Vid slutet av Q1 var offertstocken 177 MSEK vilket är 85,3 MSEK bättre än motsvarande tid 2021.

Förra året tyngdes hårt av maskinhaverier & pandemin men vi klarade oss igenom året. Nu ser vi trots pandemins efterdyningar och ett pågående krig i Ukraina positivt på 2022.

Vi har nya investeringar på plats som förbättrar kvalitén och ökar kapaciteten samt flera nya investeringar på gång. Vi lanserade en ny grafisk profil med bl.a ny logga under Q1. Ett ”nytt” starkt och fräscht PolyPlank växer fram.

Cay Strandén, VD

Första kvartalet 2022, koncernen

• Omsättningen perioden uppgick till 9,8 MSEK (6,8).
  • Resultatet efter avskrivningar uppgick till -1,4 MSEK (-1,4).
  • Resultatet efter finansnetto och skatt uppgick till -1,6 MSEK (-1,6).
  • Totalresultat för perioden uppgick till -1,6 MSEK (-1,6).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 (0,00). Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 399 491 645 (338 031 392).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd                       Cay Strandén
Telefon                 070 586 92 57

Email                cay@polyplank.se

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 april 2022kl 09:00 CET.

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad. fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.
PolyPlanks aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Nordic CertifiedAdviser AB är bolagets CertifiedAdviser,www.certifiedadvisers.com, de kan nås på info@certifiedadviser.se och telefon +46 70 551 67 29.

Bilagor

Sweegen Wins Stevia Reb M Patent Lawsuit Against PureCircle24.5.2022 11:04:00 CEST | Press release

Rancho Santa Margarita, Calif., May 24, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Sweegen, the global pioneer in wellness ingredient technologies and innovations, announced its victory against PureCircle in a stevia Rebaudioside M (Reb M) patent lawsuit. "Today's judgment vindicates Sweegen and affirms the company's position as an industry leader in innovative sweetener solutions," said Steven Chen, CEO of Sweegen. PureCircle, acquired by Ingredion in 2020, had filed the 2018 lawsuit against Sweegen in the U.S. District Court for the Central District of California, accusing Sweegen of infringing two PureCircle patents covering the manufacture of Reb M. The legal tide turned on PureCircle when Sweegen obtained a summary judgment that both of PureCircle's asserted patents are invalid. Since it is impossible to infringe an invalid patent, the court's invalidation of the asserted patents ends the infringement case against Sweegen at the U.S. District Court. "As a holder of core proprietary technologies of

Notification and Public Disclosure of Transactions by Person Discharging Managerial Responsibilities24.5.2022 11:00:00 CEST | Press release