Politikerne lar LO styre og behandler manuellterapi som alternativ behandling

Stortingspolitikere i helse- og omsorgskomiteen vil gi manuellterapeuter en ny autorisasjon som helsepersonell, til tross for at de fra før er autoriserte fysioterapeuter. - Komiteen behandler dem på like linje med alternative behandlere og lar LO bestemme.
Forbundsleder Gerty Lund i Norsk Fysioterapeutforbund mener det er meningsløst å gi manuellterapeuter tilleggsautorisasjon. - De er fysioterapeuter og har autorisasjon som helsepersonell. Det holder, sier hun. Foto: Bo Mathisen.

Det mener forbundsleder Gerty Lund i Norsk Fysioterapeutforbund. Hun er bekymret over at helsepolitikere muligens ikke forstår at manuellterapeuter er fysioterapeuter med tilleggsutdanning.

Hun mener samtidig at flertallet i helse- og omsorgskomiteen lar LO bestemme hvem som skal ha autorisasjon som helsepersonell i Norge. Det skjer fordi et fåtall av norske fysioterapeuter (manuellterapeuter) er de eneste fysioterapeutene som er medlemmer av LO.

- Manuellterapeuter er fysioterapeuter med spesialistutdanning på lik linje med 13 andre spesialistutdanninger for norske fysioterapeuter. Fysioterapeuter får autorisasjon etter paragraf 48 i helsepersonell loven. Den loven gjelder for eksempel også for leger og sykepleiere, sier Lund.

Nå har helse- og omsorgskomiteen innstilt på at manuellterapeutene skal få en autorisasjon til. Bakgrunnen er at LO har krevd det, fordi Norsk Manuellterapeutforening er en del av LO-familien.

- Norsk Manuellterapeutforening organiserer cirka 500 manuellterapeuter i Norge, ifølge egne tall. Vi – i Norsk Fysioterapeutforbund – organiserer 10.000 fysioterapeuter, inkludert dem som er spesialister i manuellterapi. Det er skremmende at en liten utbrytergruppe skal avgjøre hvem som skal få dobbelautorisasjon, kun fordi de er med i LO, sier Lund.

Skal sykepleiere og leger også få dobbelautorisasjon?

Hun påpeker at helse- og omsorgskomiteens vedtak om å gi manuellterapeuter én autorisasjon i tillegg til den de allerede har som fysioterapeuter, blir det samme som å gi operasjonssykepleiere, intensivsykepleiere, anestesisykepleiere og resten av videreutdanninger for autorisert helsepersonell egen autorisasjon i stedet for spesialistgodkjenning.

Hun viser til at sykepleierne allerede har fått offentlig spesialistgodkjenning for akutt allmennsykepleiere.

- Legene og sykepleierne får sine videreutdanninger godkjent som spesialister i henhold til paragraf 51 i helsepersonell loven. Det er den samme paragrafen som bør gjelde for fysioterapeuter. Det mener også Helsedirektoratet, sier Lund.

Hun opplyser om at autorisasjonsordningen ligger i paragraf 48 i helsepersonell loven.

- Hvis manuellterapeutene skal ha en dobbelgodkjenning etter denne paragrafen, må 13 andre videreutdanninger innen fysioterapi få det samme. Det må være likhet for loven, sier Lund.

Bakgrunn for saken

15. februar vedtok flertallet i helse- og omsorgskomiteen å gi dobbelautorisasjon til manuellterapeuter, samt gi naprapater, osteopater og paramedisinere autorisasjon som helsepersonell. 3. mars behandler Stortinget lovforslaget.

Bakgrunnen er at tidligere helse- og omsorgsminister Bent Høie oversendte en sak til helse- og omsorgskomiteen hvor han foreslo å gi naprapater, osteopater og paramedisinere autorisasjon. Han foreslo ikke en ekstra autorisasjon til manuellterapeuter.

- Manuellterapi er ikke en alternativ behandling, og manuellterapeuter er ikke alternative behandlere. De er fysioterapeuter med videreutdanning på lik linje med psykomotorisk fysioterapi, nevrologisk fysioterapi, ortopedisk fysioterapi, idrettsfysioterapi, fysioterapi for eldre og åtte andre videreutdanninger innen fysioterapi, sier Lund.

Flertallet ønsker ikke dobbelautorisasjon

Hun forsikrer om at hennes medlemmer ikke ønsker dobbelautorisasjonen.

- Vi opplever nå at manuellterapeuter ikke vil ha en autorisasjon til, og at andre spesialister innen fysioterapi blir usikre på verdien av deres spesialitet. Vi frykter at pasientene vil bli forvirret, og ikke forstå dette unaturlige skillet, sier Lund.

Hun er også bekymret fordi et flertall i helse- og omsorgskomiteen har latt seg overtale av LO. Norsk Manuellterapeutforening har takket LO for at de har brukt sin posisjon i norsk politikk til å overtale Stortingspolitikere.

- Jeg mener at fagorganisasjoner skal ha makt og innflytelse, men den må utvises med åpenhet, klokskap og forsiktighet. LO kan umulig ha kompetansen som kreves for å vite om manuellterapeuter bør ha en ekstra autorisasjon. Her har de misbrukt sin makt, og politikerne har latt seg styre, sier Lund.

Case:

Derfor sier Svein Kristiansen nei til tvangsautorisasjon

Manuellterapeut Svein Kristiansen i Fredrikstad vil takke nei til én ekstra autorisasjon som helsepersonell. – Jeg kjøper ikke argumentene til Norsk Manuellterapeutforening, sier Kristiansen.

Svein Kristiansen driver MSK Klinikken i Fredrikstad. Han har fulgt debatten tett, etter at helse- og omsorgskomiteen foreslå å gi manuellterapeuter en ekstra autorisasjon som helsepersonell.

-Argumentene for å gjøre det, henger ikke på greip. Manuellterapeuter er fysioterapeuter, og har autorisasjon gjennom det. Slik er det i Norge og slik er det internasjonalt, sier Kristiansen.

Han viser til at alle pasienter kan gå direkte til en fysioterapeut allerede, uten henvisning verken fra lege eller manuellterapeut.

Kristiansen kjøper heller ikke argumentet om at manuellterapeuter – men én ekstra autorisasjon – i større grad kan avlaste fastlegene.

-Alle fysioterapeuter, uavhengig av spesialitet, samarbeider med fastleger og andre leger allerede. Det handler ikke om antallet autorisasjoner, men om pasientens forhold til fysioterapeuten. Derfor må vi jobbe mer med å synliggjøre at pasienter kan gå direkte til fysioterapeuter og få mye av den hjelpen hos oss, som de i dag får av legen, sier Kristiansen.

Han mener en tilleggs-autorisasjon for manuellterapeuter vil kunne skape avstand mellom manuellterapeuter og andre fysioterapeuter, samt gjøre det problematisk for manuellterapeuter å jobbe i utlandet.

-Forslaget reiser en rekke spørsmål, som åpenbart ikke er utredet. Vil jeg miste min autorisasjon som fysioterapeut, hvis jeg som manuellterapeut sier nei til en ekstra autorisasjon? Kan jeg da for eksempel jobbe i utlandet, hvor jeg er avhengig av autorisasjon som fysioterapeut? Hva skal jeg bruke en ny autorisasjon til, og hvordan endrer den hverdagen min? Dette må vi få svar på, før politikerne sier ja til dobbelautorisasjon, sier Kristiansen.

Han mener det også vil skape uønskede avstander mellom fysioterapeuter og manuellterapeuter.

-Jeg er stolt av å være fysioterapeut, og vil ikke si fra meg den tittelen. Jeg vil heller ikke distansere meg fra andre fysioterapeuter. Det er en trygghet i yrkestittelen vår allerede. Vi manuellterapeuter er en liten, men viktig gruppe spesielt innenfor muskel- og skjelettfaget, men det er ikke noe særeget med oss sammenlignet med andre fysioterapeuter. Jeg vil ikke at andre fysioterapeuter skal distansere seg fra meg, eller føle at jeg distanserer meg fra dem. Dette er kollegene mine, sier Kristiansen.

Han mener Norsk Manuellterapeutforening ønsker dobbel-autorisasjon av andre årsaker enn det de oppgir.

-Ja, det tror jeg. De har blant annet tidligere uttalt at de vil ha egen 5-årig utdanning for manuellterapeuter. Kanskje mener de at vi skal være en egen helseprofesjon. Ikke fysioterapeuter. Ikke leger. Men noe helt eget. Det har jeg ikke noe ønske om, sier Kristiansen.

Irene Mårdalen
Kommunikasjonsleder
im@fysio.no
Telefon 977 99 603