Politikerne glemmer vekstnæringene

– Handelen er midt i en stor omstilling, men det er liten interesse for å trå til på samme måte som under oljekrisen. Politikerne henger ikke med. Vi må ha en politikk som treffer våre næringer, og som er en katalysator for nyskaping, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.
39 prosent av verdiskapingen
Handels- og tjenestenæringens bidrag i norsk økonomi er viktigere enn noen gang før. Disse næringene står for 61 prosent av norsk verdiskaping. De private virksomhetene står for 39 prosent av verdiskapingen i totaløkonomien. Det viser nye beregninger fra Ny Analyse, basert på tall fra SSB.
Næringspolitikken treffer ikke
– Vi mener det er behov for en mye mer offensiv politikk for våre næringer. Det er her folk flest jobber. Et konkret tiltak er at midler til forskning og innovasjon i større grad møter utfordringene knyttet til digitalisering og nye forretningsmodeller i handels- og tjenestenæringen, sier Ivar Horneland Kristensen.
Hele 8 av 10 jobber i dag i tjenestenæringen, og i 2060 vil dette tallet vokse til 9 av 10, viser Regjeringens perspektivmelding. Sysselsettingen i handels- og tjenestenæringen øker mer enn i industrien, og hele 87 prosent av nye jobber har kommet innen tjenester siden 2008.
Tjenestekonsumet øker
Tjenestekonsumet i norske husholdninger vokser raskere enn varekonsumet. Siden 2010 har nordmenns konsum av tjenester økt med 50 prosent, mens varekonsumet kun har økt med 25 prosent i samme periode. Trenden er at folk kjøper seg fri og vil ha flere opplevelser.
– De tradisjonelle virksomhetene må omstille seg. Både næringsstrukturen og forretningsmodellene vil bli annerledes. Fremover vil vi se andre forbruks- og handlemønstre. Krav om bærekraft, bedre service og flere personlige tjenester er drivere som betyr nye forretningsmuligheter og arbeidsplasser, sier Horneland Kristensen.
Kontakter
Martha HaukaasKommunikasjonssjef
Tel:926 08 983martha.haukaas@virke.noBilder

Dokumenter
Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom