PM: Tre landslagsspillere testet positivt

Landslagsspillerne Patrick Berg, Markus Henriksen og Marius Lode har testet positivt for Covid-19.

Berg, Henriksen og Lode testet positivt i Oslo torsdag.

- Spillerne som har avgitt positiv prøve har vært i karantene på spillerhotellet siden landslagssamlingen ble avsluttet lørdag. De ville ikke risikere smittespredning ved å reise hjem, og har fulgt smittevernreglene med bruk av munnbind og praktisert sosial distanse. Spillerne har ikke hatt kontakt med andre personer, sier landslagslege Ola Sand.

Spillernes klubber er varslet, og spillerne fortsetter nå å være i isolasjon.

Alle klubbene til landslagsspillerne i utlandet er informert om smitten som oppsto på landslagssamlingen i Oslo og karantebestemmelsene. Spillerne blir testet og fulgt opp nøye i sine klubber før de er aktuelle for trening og kamper.

- I UEFA-protokollen tar man høyde for smitterisiko, men målet er å eliminere videre smitte internt og å forhindre smitte til storsamfunnet. I vårt tilfelle var total isolasjon av smittet spiller første grep. Sannsynligvis har denne vært smitteførende samme dag som positiv test ble avlagt (torsdag 12.11.). Regler for smittevern er fulgt, men mest sannsynlig har en eller flere spillere hatt nær nok kontakt med den aktuelle spilleren til å pådra seg smitte. De tre spillerne er tilnærmet symptomfrie natt til fredag, sier Sand.

For spørsmål, kontakt:

Ola Sand, landslagslege: tlf 971 88 644
Gro Tvedt Anderssen, direktør for kommunikasjon og samfunn NFF: tlf 977 27 217

Valgkomiteens innstilling til nytt forbundsstyre7.1.2021 09:52:16 CETPressemelding

Valgkomiteen i Norges Fotballforbund har avsluttet sitt arbeid og innstiller enstemmig på følgende sammensetning av forbundsstyret til forbundstinget i mars 2021: President: Terje Svendsen, Rosenborg BK Ikke på valg Visepresident 1: Ane Guro Skaare-Rekdal, Ottestad IL Ny for 2 år Visepresident 2: Arne Larsen Økland, Bryne FK Gjenvalg 2 år Styremedlemmer: Gunnhild Lærum, Lillestrøm SK Ikke på valg Malin Frantzen Øiseth, Fet IL Ikke på valg Leon Jarle Aurdal, Aalesunds FK Ikke på valg Jon Mørland, Heming IL Gjenvalg 2 år Kristine Haugen, Lavangen IL Ny for 2 år Les mer om valgkomiteens kriterier og vurdering av de nye kandidatene til forbundsstyret på fotball.no

PRIV.RED: Akkrediteringsinformasjon for kvalifiseringskamp Eliteserien22.12.2020 11:44:20 CETPressemelding

Mandag 28/12 spilles den siste og avgjørende kvalifiseringskampen om plass i Eliteserien 2021. Oppgjøret spilles som én avgjørende kamp på nøytral bane, Intility Arena. Lagene som møtes er vinneren av kvalifiseringsspillet i OBOS-ligaen og laget som ender som nummer 14 i Eliteserien 2020. Kampinformasjon: Dato: 28. desember 2020 Sted: Intility Arena, Oslo Lag A – Lag B Avspark kl. 17.00 Akkrediteringsfrist: 26/12 kl. 15.00 Send inn forespørsel om akkreditering her

PRIV.RED: Link til stream av dagens pressekonferanse3.12.2020 11:39:01 CETPressemelding

Media som ønsker egen feed til dagens pressekonferanse kan hente stream her: https://www.youtube.com/watch?v=1Aqk7ED7sWk&feature=youtu.be Pressekonferansen gjennomføres som tidligere informert digitalt via Teams kl 12.00 i dag, og sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Følgende personer vil være til stede på pressekonferansen: Terje Svendsen, fotballpresident Ståle Solbakken, påtroppende herrelandslagssjef Pål Bjerketvedt, generalsekretær Lise Klaveness, direktør toppfotball & landslag

Pressemelding fra Lars Lagerbäck3.12.2020 10:46:23 CETPressemelding

Efter samtal med och önskemål från NFF, Terje Svendsen och Pål Bjerketvedt, kommer undertecknade att sluta som landslagstränare. Skälet för detta är att våra kontrakt med ömsesidig möjlighet till uppsägelse, sträcker sig t o m ett eventuellt VM slutspel. Nu vill NFF istället ha en ”långsiktig lösning” med tanke på både kommande VM-kval och påföljande EM-kval. Det är alltid tråkigt att lämna ett lag som man arbetat med många år. Bl a med tanke på vår stötteapparat som bidragit på ett mycket bra sätt till våra prestationer och visat stor lojalitet på och utanför banan. Vidare att spelargruppen med några få undantag har på alla sätt visat en professionell hållning och gjort mycket bra arbetsinsatser. Tack vare deras insats har vi efter en blandad start 2017 förbättrat våra prestationer och resultat under 2018-2019 med bara två förluster på 20 landskamper. Detta innebar bl a att vi vann vår grupp i Nations League och flyttades upp en nivå. Vidare att vi avanserat ca 40+ platser på FIFA ran