PM: Norge reiser til Østerrike

Norge kommer til å spille den avsluttende Nations League-kampen mot Østerrike i Wien med en ny tropp på plass.

Søndagens kamp mot Romania ble avlyst, men onsdagens oppgjør mot Østerrike i Wien vil bli spilt. Siden den opprinnelige troppen og støtteapparatet er i karantene, vil laget ledes av U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud. Med unntak av en spiller som har hatt korona, består troppen av spillere i utenlandske klubber.

-  Til tross for en spesiell inngang gleder jeg meg til å møte spillerne, som i en kaotisk situasjon har respondert med stor velvilje for å hjelpe landslaget i en krevende situasjon. Nå handler det om å forberede seg for å gjøre en god prestasjon mot Østerrike, sier Leif Gunnar Smerud, fungerende landslagssjef.

Det ble opprinnelig jobbet med et opplegg der spillerne skulle reise direkte fra sine respektive land (11 i tallet) til Wien. Det viste seg å være for komplisert når det gjelder innreise fra ulike land til Østerrike, men også på grunn av et mer usikkert testregime. Spillerne reiser derfor alle til Norge og Gardermoen, tar direkte inn på et flyplasshotell med et strengt smittevernregime, testes og reiser tirsdag sammen i charterfly til Wien. Denne ordningen er godkjent av Helsedirektoratet og Helsedepartementet.

Mandag kl 11.00 avholder NFF en pressekonferanse digitalt der troppen og øvrige detaljer blir presentert.

- Dette har vært krevende vurderinger, men vi er nå glade for at kampen kan spilles, både sportslig og av hensyn til våre forpliktelser overfor UEFA og turneringen vi deltar i. Gutta selv og deres klubber har vært meget positive til å stille opp på kort varsel for å få gjennomført denne kampen, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt.

Informasjon om ekstraordinært forbundsting17.6.2021 13:02:40 CEST | Pressemelding

Det ekstraordinære forbundstinget søndag 20. juni organiseres som et heldigitalt arrangement, uten publikum. Media kan følge tingforhandlingene direkte på NFF TV. Sendingen er åpen for alle, og tinget starter kl 12:00. Se program og mer informasjon om det ekstraordinære tinget her NFF inviterer til en digital pressekonferanse i etterkant av tinget. Link til pressekonferansen sendes ut i forkant. Endelig klokkeslett for pressekonferansen vil bli bestemt ut ifra tingforhandlingenes varighet, og vil bli informert om så fort det er klart. For påmelding til pressekonferanse, kontakt: Mari Stanisic Waagaard: msw@fotball.no

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p