PM: Karl-Petter Løken blir ny generalsekretær i Norges Fotballforbund

Karl-Petter Løken (55) kommer fra stillingen som investeringsdirektør i Aker Horizons. Han har en lang karriere som fotballspiller, både fra landslag og klubblag.

- Med Karl-Petter Løken får vi en generalsekretær med særdeles solid erfaring som både fotballmann og leder. I næringslivet har han vært leder på alle nivåer, herunder vært konsernsjef i Kværner ASA. Han har spilt på alle nivåer i norsk fotball og har et godt rykte blant de han har møtt i sin lange spillerkarriere. Gjennom sitt over 20 år lange engasjement som ekspertkommentator for både kvinne- og herrefotball i NRK har han fulgt toppfotballen tett også etter endt spillerkarriere. Vi er meget glade for at Karl-Petter blir vår neste generalsekretær og at han ved dette tar steget tilbake i fotballmanesjen for fullt. Vi har hatt en bred og grundig rekrutteringsprosess og er helt trygge på at vi har gjort et godt valg her, forteller Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund.

Løken har 36 landskamper for A-herrer, og har også spilt på aldersbestemte landslag. Han har spilt for Askim, Sarpsborg, Rosenborg og Stabæk. Med Rosenborg vant han syv seriemesterskap og fire cupmesterskap. Videre har han trenerutdanning, og har vært fotballtrener i barne- og ungdomsfotballen i Øvrevoll Hosle.

Utdanningen er sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU. Han har tidligere vært konsernsjef i Kværner, og hatt sentrale stillinger i flere selskaper i olje- og gassindustrien, inkludert Statoil, Norsk Hydro, Lundin og Aker Solutions.

Løken gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver i NFF.

- Fotballen har betydd mye for meg gjennom hele livet, og som jeg vil si at jeg har et lidenskapelig forhold til. Jeg har mange gode opplevelser fra barnefotballen, fra tiden som spiller på topp- og landslag, og som fotballpappa for egne barn. Gjennom nært 20 år som ekspertkommentator i NRK kjenner jeg også kvinnefotballen godt, både nasjonalt og internasjonalt. Norsk fotball er inne i en spennende tid. Jeg håper å kunne bruke min ledererfaring til å bygge en enda sterkere organisasjon. Nå gleder jeg meg til å komme i gang, sier Karl-Petter Løken.

Det er ennå ikke avklart når Løken starter i stillingen som generalsekretær i NFF.