PM: De nordiske fotballforbundene ønsker UEFA Women's EURO 2025

I fire år har forbundene jobbet med å lage en solid felles søknad om å arrangere et stort mesterskap sammen. Nå har valget falt på EM 2025.

Siden 2018 har de nasjonale fotballforbundene i Danmark, Færøyene, Finland, Island, Norge og Sverige samarbeidet om en søknad om å få arrangere FIFA Women’s World Cup 2027.

Samtidig har Danmark jobbet parallelt med en søknad for UEFA Women’s EURO 2025.

Nå har Danmark, Finland, Norge og Sverige besluttet å satse på UEFA Women’s EURO 2025, med støtte fra Færøyene og Island.

De nordiske fotballpresidentene er trygge på at det nordiske samarbeidet kan skape et uforglemmelig mesterskap.

- Vi har jobbet intenst sammen i nesten fire år, og vi har alle ambisiøse visjoner for utviklingen av kvinnefotball. Vi er sikre på at det å arrangere UEFA Women’s EURO 2025 i de nordiske landene vil være flott for kvinnefotballen – for både supportere, spillere, UEFA og andre samarbeidsaktører.

De nordiske forbundene har forpliktet seg til å levere et mesterskap med høy kvalitet som fremmer likestillingsverdier, utvikling, styrker deltakelsen og skaper en varig effekt i både Norden og hele Europa.

- Dette er et spennende prosjekt som jeg har stor tro på at de nordiske landene vil kunne løse meget bra sammen. Å få et EM til Norge og Norden vil være en fantastisk mulighet som vil gi et løft for utviklingen og engasjementet rundt kvinnefotballen både i toppen og bredden, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Etter en grundig vurdering og kartlegging av flere mulig mesterskap, falt valget på UEFA Women’s EURO 2025. De nordiske fotballpresidentene vil avvente nærmere informasjon angående søknadsprosessen i forbindelse med FIFA Women’s World Cup 2027.

Alle de nordiske forbundene har de siste årene kartlagt mulighetene rundt ulike aktuelle stadioner, vertsbyer, base camps og ande fasiliteter for å få en fullstendig oversikt over hvordan arrangere et best mulig mesterskap.

Fem av de nordiske landene (Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige) har kvalifisert seg for kvinnenes EURO 2022 i England, som viser det høye sportslige nivået til de nordiske landslagene.

UEFAs eksekutivkomité vil utpeke vertsnasjon(er) i desember 2022.

PM: NFF reiser til Qatar30.11.2021 10:38:49 CET | Pressemelding

Etter arrestasjonen av to NRK-journalister i Qatar, har fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt uttrykt tvil om de ønsker å delta på den planlagte reisen til Qatar sammen med de øvrige nordiske fotballforbundene. De har nå bestemt seg for å reise. - Det er gode grunner til ikke å reise, men vi har konkludert med at det er viktigere enn noen gang å reise. Møte representanter for myndigheter, VM-komiteen og migrantarbeiderne. Stille viktige og kritiske spørsmål. Med andre ord følge den dialoglinjen forbundstinget har vedtatt. Da er nærkontakt til kildene nødvendig, sier Bjerketvedt. - Den nordiske delegasjonen har i langt tid forberedt denne reisen, og det er gjort en god jobb med programmet. Vi møter både offisielle kilder og kilder vi selv har gjort avtaler med, sier Svendsen. I tillegg til Svendsen og Bjerketvedt, består den norske delegasjonen av Anders Hasselgård, leder av arbeidsgruppen som jobber med Qatar-tiltakene i NFF, og Fellesforbundets Steinar Kro

PRIV.RED: Link til stream av dagens pressetreff og landslagsuttak2.11.2021 10:03:04 CET | Pressemelding

Kl. 10:30 holder fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt pressetreff der agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret 1. november. Media som ønsker egen feed kan hente stream her Kl. 12:00 presenterer landslagssjef Ståle Solbakken troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland, og U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Media som ønsker egen feed kan hente stream her Pressetreffet og landslagsuttaket sendes også live på NFF TV.

PRIV.RED: Påminnelse om pressekonferanse og landslagsuttak tirsdag1.11.2021 11:26:37 CET | Pressemelding

NFF minner om to pressekonferanser i morgen tirsdag 2. november, i Colosseum på Ullevaal Stadion. Påmelding her innen kl 20:00 i kveld Kl. 10:30 holder fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt pressetreff der agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret 1. november. Agenda * Høringssvar prioriteringer anlegg NIF * VAR i norsk fotball * Hovedterminliste menn 2022 * Styrket etiske komité, nyoppnevnelser * Reoppnevnelse tingutvalg * Spørsmål fra pressen Kl. 12:00 presenterer landslagssjef Ståle Solbakken troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland, og U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Begge seansene blir streamet på NFF TV, og media vil også få tilgang til streamen. Det vil bli lett servering mellom pressekonferansene.

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer og U2129.10.2021 13:48:11 CEST | Presseinvitasjon

Tid: Tirsdag 2. november kl 12:00 Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion Landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til VM-kvalikkampene mot Latvia og Nederland. U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud vil også presentere sin tropp til EM-kvalikkampene mot Finland og Aserbajdsjan. Påmelding her innen mandag kl 20:00 Det vil være åpent for en til en-intervjuer med landslagssjefene i etterkant av pressekonferansen. Pressekonferansen streames på NFF TV og Facebook-siden Fotballandslaget. Media vil også få tilgang til streamen. U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud presenterer først troppen til kampene mot Kroatia og Estland, deretter offentliggjør Ståle Solbakken troppen til kampene mot Tyrkia og Montenegro.