plxntkid slipper sin debut-EP «7650 VERDAL»

Verdal-gutten plxntkid inviterer oss inn i hans emosjonelle emo trap univers med sin debut-EP «7650 VERDAL». En sjangerbrytning med rock elementer som vi sjeldent ser i det norske musikkmarkedet, døpt etter den pittoreske hjembyen hans der alt startet. Verdal.

Lydbildet til plxntkid er hovedsakelig inspirert av pop punk musikk fra det tidlige 2000-tallet og i denne EP’n finner vi alt fra tydelige sad pop sanger til raskere sanger som er spennende og fulle av energi. Den er produsert i sin helhet av JOKI som har vært trofast til prosjektet siden den første singelen med Epitaph «crucifix» ble sluppet tidligere i år. plxntkid deler at hver sang forteller sin egen historie, men er opptatt av at lytterne skal finne sin egen betydning og mening knyttet til hver låt.

EP'n har en fellesnevner med blant annet Travis ScottMetro Boomin og Young Thug – nemlig Alex Tumay som har mikset flere låter til de førstnevnte, og som nå kan legge til «7650 VERDAL» på listen over samarbeid. Fokus singelen «here we go again» har med seg den kanadiske emo-trap fusjonisten Smrtdeath som også er signet til Epitaph Records.

«7650 VERDAL» er tilgjengelig på alle plattformer fredag 4. juni.

Det har vært en travel tid for plxntkid i kjølvannet av å ha signet med Selective, Epitaph Records og Sony Music. Han har flyttet fra Verdal til travle Grønland i Oslo, og gått fra en relativt anonym hverdag til å måtte sjonglere et nytt liv i storbyen midt i en pandemi. Hans første singel i 2021 «crucifix» ble listet på P3x og blant annet lagt til i den emo-sympatiske spillelisten tear drop. Han har delt av seg selv hos Natt&Dag og gitt oss en smakebit på hans visuelle univers med videoen til «crucifix». Nå slipper han sin første EP – noe han virkelig har gledet seg til.

Foto: Gitte Paulsbo // Nora Creatives
Foto: Gitte Paulsbo // Nora Creatives