Arctic Race of Norway

Plasserer mobile ladestasjoner for elbiler på Fredvang i Lofoten, ved Dronningruta i Vesterålen og i Harstad fra 26. juni.

Da Arctic Race of Norway bestemte seg for å bli verdens første profesjonelle sykkelritt som kun brukte elbiler, måtte de utvikle en helt ny løsning sammen med kraftselskapene i regionen. Nå skal løsningen komme innbyggere og tilreisende til Lofoten, Vesterålen og Hålogaland til gode.
Lofotodden nasjonalpark. Foto: Johan Rova

En verdensnyhet

I 2019 brukte Arctic Race of Norway 46 elbiler for å gjennomføre rittet som gikk gjennom Lofoten og Vesterålen, og inn til Narvik. Det var ikke mulig å lade alle elbilene samtidig med eksisterende ladestasjoner. Løsningen fant sykkelrittet sammen med Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord Kraft. De gikk sammen om å utvikle noe helt nytt.

- Resultatet av dette nye samarbeidet ble tre biltilhengere med ti ladestasjoner hver. Kraftselskapene sørget i tillegg for at ladehengerne kunne kobles på det lokale strømnettet. Dermed kunne elbilene lades på ren elektrisk kraft fra regionen mellom etappene, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway..

Samarbeid med NAF og DNT

I sommer blir de mobile ladestasjonene plassert ut nær populære utfartsområder i regionen gjennom et samarbeid med NAF (Norges Automobilforbund), DNT (Den norske turistforening) og en rekke lokale partnere. Dermed slipper de som bruker elbil på ferie i Lofoten, Vesterålen og Harstad-området i sommer å bekymre seg for rekkevidden. Nå kan de lade bilene mens de sover, går tur, eller er på stranda.

Norges nyeste nasjonalpark

En av laderne blir plassert i Fredvang i Flakstad kommune. Det er innfallsporten til Norges nyeste nasjonalpark, Lofotodden. Herfra er det mange turmuligheter, med Kvalvika og fjellet Ryten som noen kjente mål. Gjennom prosjektet De grønne øyene samarbeider Lofotkraft, Destination Lofoten og Lofotrådet om løsninger med fornybar energi for hele samfunnet. Polar Kraft skal stå for drift av hengeren i sommer. Randi Lervik fra Lofotkraft er prosjektleder for De grønne øyene.

- I samarbeid med kommunen, lokale lag og næringsliv har vi valgt å plassere ladehengeren på Fredvang, slik at turgåere og andre besøkende skal kunne lade bilen mens de selv lader sjel og kropp på tur i den vakre naturen i Lofoten. Målet er at man i framtida skal kunne forflytte seg gjennom hele Lofoten med minimalt med klimautslipp og slitasje på naturen, sier Lervik

Dronningruta i Vesterålen

Dronningruta i Øksnes er en av Vesterålens mest besøkte turmål med over 53 000 registrerte besøk mellom mai og august 2019.  I 2019 ble Dronningruta kåret til en av de tre vakreste turene i Norge av turrute.no. Med sine mange besøkende mener Markedsansvarlig Ivan Josefsen i Vesterålskraft, at Dronningruta var et naturlig sted å plassere ladehengeren.

- Nå kan enda flere skal få muligheten til å oppleve denne perlen av en tur, sier Josefsen.

Ladehengeren som er plassert ut i samarbeid med DNT og lokalt næringsliv i Øksnes, vil stå i Stø, ved starten av Dronningruta i fire uker fra 26. juni. Etter det vil Trollfjord Kraft overta ladehengeren og plassere den på parkeringsplassen ved brufoten inn til Stokmarknes. Der vil den bli stående fra rundt 26. juli til 21.august.

Basecamp Nord-Norge

I Harstad vil ladestasjonen bli plassert på Larsneset ved hurtigrutekaia. Harstad sentrum er utgangspunkt for utfart til mange kultur- og naturopplevelser i og rundt byen og i Hålogalandsregionen. Den mobile ladestasjonen vil inngå i samarbeidsprosjektet Basecamp Nord-Norge, som har som mål å bidra til flest mulig gjester til overnattingsbedrifter, opplevelsesaktører og næringsliv i harstadregionen.

- Gjennom dette samarbeidet ønsker vi at flere skal bruke Harstad som base for flotte og forrykende ferieopplevelser både i Harstad og i vår vakre region Hålogaland, derfor var det naturlig å plassere ladehengeren i sentrum, sier administrerende direktør Ida Texmo Prytz i Hålogaland Kraft.

Håper flere kommer seg ut i naturen

NAF håper at de mobile ladestasjonene vil synliggjøre behovet for mer permanente tiltak.

- Det er viktig med lading i hele landet for å få flere til å bruke elbil, også i ferien. Om man er trygg på at man får ladet opp elbilen når man kommer frem, kan man droppe et ladestopp underveis. Den tryggheten gir mindre stress og du kan lade bilen i ro og mak når du er fremme ved målet, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.

Generalsekretær Dag Terje Solvang i DNT håper de mobile laderne bidrar til at enda flere kommer seg ut i naturen i sommer.

- I DNT sier vi at den viktigste motoren å bruke på tur, er kroppen. Men så må vi jo også komme oss frem til der hvor turen kan starte. Å få ladet elbilen mens du selv er ute i naturen og lader kroppen, bedre kan det jo nesten ikke bli, sier Solvang.

Randi Lervik, Prosjektleder for De grønne øyene, Lofotkraft, mobil: 916 74 790
Elin Westvik, Salgs- og markedsleder, Hålogaland Kraft, mobil: 412 33 813
Ivan Josefsen, Markedsansvarlig, Vesterålskraft, mobil: 952 70 386
Monica Godø, Product Owner Elbil, NAF, mobil: 942 88 073
Knut-Eirik Dybdal, daglig leder, Arctic Race of Norway

Lofotodden nasjonalpark. Foto: Johan Rova
Dronnongruta. Foto: Ivan Josefsen
Lofotodden Nasjonalpark. Foto: Ole-Jakob Kvalshaug
Trondenes kirke. Foto Visit Harsad/Jan Schmitt

Om Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway
Storgata 11
9405 Harstad

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.

Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.

Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway