Planteinfluencernes favoritter til nasjonaldagen: – En viktig 17. mai å ha det fint rundt seg

La det bugne av blomster, er interiør- og planteekspertenes råd når nok en 17. mai hovedsakelig skal feires på hjemmebane.
PYNTET DRIVHUS: Jannicke Valen pynter tradisjonen tro drivhuset klart til 17. mai med fargerike pelargoniaer og vindmøllepalme pyntet med flagg. Foto: Jannicke Valen (@aimforhappiness)

Norges nasjonaldag er like rundt hjørnet og i år som i fjor vil feiringen foregå i mindre skala med kun noen få utvalgte gjester i eget hjem. Da er blomster og pynt viktigere enn noen gang for en vellykket 17. mai-feiring, skal vi tro seks av Norges fremste eksperter på interiør og planter.

– Nå som vi tilbringer mye mer tid hjemme, blir det desto viktigere å gjøre litt ekstra stas på omgivelsene rundt oss på en dag som denne. Jeg tror derfor at det er viktigere enn noen gang med friske blomster, både inne og ute, sier interiørstylist Elisabeth Halbjørhus.

Hun er i likhet med interiørprofilene Jannicke Valen, Belinda Jakobsen, Marianne Haga Kinder, Inger-Lise Lillerovde og Renate Larsen Lorentzen allerede i gang med å pynte hjemmet til den store festdagen. Valen jobber som interiørdesigner, og kan bekrefte at folk legger mer ressurser i å ha det fint hjemme nå om dagen:

– Siden vi tilbringer mer tid hjemme, har nok flere et større behov for å ville ha det fint rundt seg. Derfor tror jeg folk ønsker å feire nasjonaldagen litt ekstra i år, og kommer til å pynte hjemmene sine deretter, sier Valen.

Festdagen er aller best utendørs

Det er stort fokus på uteområdet hos samtlige av damene. Forhåpentligvis tillater været at man kan tilbringe store deler av dagen utendørs:

– Det som er så flott med 17. mai, er at frostnettene pleier å være over og krukkene med fine blomster kan settes ut. Hos meg finner du derfor alltid friske blomster og trær i krukker på terrassen og koselige blomsterkrukker på trappen til 17. mai, forteller Marianne Haga Kinder.

Store, sandfargede krukker i enten resirkulert plast eller lett-sement kommer til å bugne av hortensia, stemorsblomster, oliventrær og lavendel ute hos Haga Kinder. For den ekstra 17. mai-stemningen pyntes krukkene med bånd i rødt, hvitt og blått.

I pottene til Renate Larsen Lorentzen skal det bugne av deilige samplantinger:

– Hos meg finner du en salig blanding av det som har overvintret, er dyrket selv og andre herlige sommerblomster. Jeg blander middelhavet med trendy pelargonier, Dahliaer og stemorsblomster, og jeg elsker å lage grupperinger av potter i ulike høyder ved inngangspartiet og på terrassen.

Blomstene som setter stemningen

– Tradisjonelle 17. mai-buketter med norske flagg og bånd i nasjonalfargene, i tillegg til roser, brudeslør og hortensia blir nok å se på mange vakre 17. mai-bord i år, tror Haga Kinder.

Selv har hun valgt å gå for en lys palett bestående av brudeslør, hvite fairtrade-roser og hvite ildtopper. Belinda Jakobsen har tro på at nordmenn kommer til å pynte mer overdådig til årets feiring:

– Jeg skal hvertfall pynte med fargerike buketter i flaggets farger, forteller hun og legger til at det er viktig å gå for en fargepalett som gir deg og din familie glede.

For mange er det tradisjon å pynte til 17. mai-feiring med blomster i flaggets farge, og de mest klassiske plantene er stemor, margeritter og tusenfryd. For Jannicke Valen er det ikke like viktig å følge fargetradisjoner i høytidene:

– Bortsett fra det norske flagget, så er det eneste som er sikkert at det skal bugne i blomster og farger. Jeg elsker å mikse skarpe, klare farger med litt mer duse toner. Det blir pelargonia i ulike farger, og i år har jeg også fått en ny favoritt kalt Pelargonia Calliope Pink Splash. I tillegg blir det lavendel, margeritter og stemor, forteller hun.

– Og jeg personlig elsker peoner om våren og lite er finere enn et bord som bugner av hvite og rosa peoner mot det røde flagget, skyter Halbjørhus inn.

La flagget være i sentrum

Inger-Lise Lillerovde har inngangspartiet i fokus før den store nasjonaldagen. Hos henne kommer man ikke til å se så mye farger, men heller grønne varianter pyntet med flagg:

– Man må ikke pynte med blomster i sterke farger. Grønne planter som for eksempel eføy kombinert med hvite ranunkler kan være vel så fint til 17. mai. Coleus, også kalt praktspragle, tror jeg flere vil få øynene opp for. De i kombinasjon med kløver og strå gir et litt mer moderne uttrykk enn det de klassiske blomstene gir. Så kan man alltids pynte med det norske flagget for tilføre de rette fargene.

Lillerovde er også opptatt av at man skal velge planter man trives med utover våren og sommeren:

– Utenfor inngangen min finner du sedertre, som er like fin hele året og sølvkrans, kombinert med en blomstrende og veldig kul plante kallt Passiflora Pyramid - som er en klatreplante. Det er den kuleste blomsten jeg har sett på veldig lenge og som jeg gleder meg til å se fortsette å spire ut sesongen, avslutter Lillerovde.

– En viktig anledning til å gjøre det fint

Planteinteressen har vært stor blant nordmenn under koronapandemien. Vibeke Næss, pressekontakt i Plantasjen, forklarer den voksende interessen med at flere har fått øynene opp for hvilken positive effekt plantene har på oss mennesker:

– Flere har tilbrakt mer tid hjemme og merket seg plantenes positive betydning i denne spesielle situasjonen. En ny, internasjonal studie har tatt for seg plantenes innvirkning på mennesket under korona-nedstengningen i fjor, og studien konkluderte med at planter har en positiv innvirkning på menneskets følelser, stressnivå, helse og velvære, forteller hun og viser til den internasjonale studien fra the Research Group for Urban Nature and Biosystems Engineering (NATURIB).

Næss mener derfor at nasjonaldagen er mer enn noensinne en viktig anledning til å omgi seg med vakre planter på:

– På en gledens dag som 17. mai er planter og blomster med på å sette stemningen, så sørg for å fylle både inne- og uterom med velduftende, fargeglade planter! oppfordrer Næss.

Interiørprofilenes favoritter til 17. mai:

• Pelargonia
  • Germini
  • Peoner
  • Hvit hortensia
  • Hvite ranunkler

Småtips til 17. mai-pyntingen:

• Flagg er et must - det understreker temaet med en gang.
  • Ikke vær redd for å mikse farger.
  • Hent gjerne inn blomster fra naturen.
  • Kjøp tre ulike sorter med blomster og lek deg med borddekkingen.
  • Lag en flott blomsterløper til midten av bordet. Bruk bjørkekvister som base og stikk inn flotte fargerike blomster og kubbelys.
  • I stedet for å tenke én og én plante, kan det være fint å planlegge en sone med flere planter i forskjellige høyder og farger som kler hverandre. Man kan da tenke pyramideform og oddetall, gjerne tre eller fem blomster.
  • Tenk symmetri med ulik høyde på blomster, krukker og vaser. Bruk klare glassvaser eller glass i ulike høyder for å skape et lekent bord, og utendørs kan du sette tre krukker i ulike størrelser sammen på trappen.
  • Få noe vakkert å se på hvor enn du ser ved å henge opp en veggpotte ved inngangsdøren, en plante fra taket, la noen blomster klatre opp veggen og noen krype langs bakken.

FARGER: Det skal bugne i blomster og farger hos Jannicke Valen på 17. mai. Foto: Jannicke Valen (@aimforhappiness)
VEGGPOTTE: Et godt tips er å ha blomster i ulike høyder. Foto: Jannicke Valen (@aimforhappiness)
PINK SPLASH: En ny favoritt denne sesongen er Perlagonia Calliope Pink Splash. Foto: Jannicke Valen (@aimforhappiness)
MINIMALISTISK: Pynt opp de grønne plantene med 17. mai-flagg for å skape nasjonalfølelse. Inger-Lise Lillerovde har pyntet inngangspartiet med eføy og sølvkrans kombinert med Passifiora Pyramid. Foto: Inger-Lise Lillerovde (@ingerliselille)
DELIKAT: Eukalyptus, brudeslør og noen strå skaper et delikat uttrykk og en fin basis for å tilføre det norske flagget. Foto: Inger-Lise Lillerovde (@ingerliselille)
HVITE BLOMSTERKLASER: Store, vakre hortensiaer gjør seg godt. Her i Nova krukker fra Plantasjen. Spisegruppen Ystad kommer også fra Plantasjen. Foto: Marianne Haga Kinder (@inspirasjonsguidennorge)
LYS PALETT: Brudeslør, hvite fairtrade roser og hvite ildtopper gir et vakkert festbord. Foto: Marianne Haga Kinder (@inspirasjonsguidennorge)
RENT INNGANGSPARTI: Det norske flagget ønsker gjestene velkommen. Foto: Renate Larsen Lorentzen (@casachicks)
GRUPPERINGER: Lag grupperinger av like potter i tre ulike høyder og la det bugne i pottene med deilige sammenplatninger, råder Renate Larsen. Hos henne finner du Fuchsia i hengepotten, Verbena i liten potte, Georgine i mellomstor potte og Spisslønn, Surfina og Fredløs i den største potten. Foto: Renate Larsen Lorentzen (@casachicks)
BARNAS DAG: Is er viktig på nasjonaldagen, og ingenting er bedre enn å nyte sola omgitt av planter. Foto: Elisabeth Halbjørhus (@pureelisabeth_)
FLAGG: Årets 17. mai er en viktig anledning til å gjøre litt ekstra stas på omgivelsene rundt oss. Hos Halbjørhus finner du overvintret japansk viftelønn, lavendel, timian i krukke, alunrot og hebe mikset sammen med hagesildre, georginer og japanspir. Foto: Elisabeth Halbjørhus (@pureelisabeth_)

Om Plantasjen

Trondheimsveien 40
2013 Skjetten

+47 468 89 861http://www.plantasjen.no/

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. I Norge har Plantasjen 79 butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør.