Planteekspertens favoritter i høst - Grønne planter som ikke bare er grønne

Interessen for planter som skiller seg ut har økt blant nordmenn, og stadig flere av Plantasjens kunder vil nå ha planter som ingen andre har. Samtidig er vi opptatt av at plantene skal stå i stil med hjemmets innredning og vår personlige smak.
GRØNN UNIK GLEDE: Nordmenn ønsker å gi hjemmet et løft med unike inneplanter i høst.

– Calathea og Alocasia er veldig populære planter. Det syns vi er veldig gøy fordi det er en plante med stor variasjon i både utseende og farge. Det finnes ekstremt mange sorter, og vi i Plantasjen har et bredt utvalg  av grønne planter som er tilgjengelig i høst, forteller markedssjef i Plantasjen, Vibeke Næss.

Generasjonene foretrekker ulike inneplanter

Når det gjelder hvilke typer inneplanter man vil ha i hjemmet er det tydelige forskjeller mellom generasjonene. Store trær er spesielt populært i gruppen 18-29 år, til tross for at størrelsen på hjemmet generelt sett er mindre for denne aldersgruppen. Kaktuser er også en stor favoritt hos de yngre. Populariteten for kaktus daler hos de eldre aldersgruppene, mens blomstrende planter stiller sterkere i den eldre aldersgruppen, og er en favoritt hos de over 60 år.

– Min personlige favoritt av inneplanter er Alocasia-familien. Gjennom Plantasjen ser og arbeider vi daglig med mange spennende planter, men Alocasier imponerer oss ofte med sine varierende bladmønster. Fordi de er så spesielle ender man ofte opp med å spørre seg selv om de er ekte, sier Næss.

Ekstra belysning

Hvis man har en plante som man har investert mye penger i kan det være en god idé å skaffe ekstra belysning til den for høst- og vinterhalvåret. Belysning av planter kan også ses på som en integrert del av innredningen for å gjøre det hyggelig i mørketiden, men det er ikke nødvendig for alle planter. Det finnes også planter som helt naturlig har det litt tøffere under vinterhalvåret, som eksempelvis Fikuser. De mister blader i perioden men reagerer med å gro nye når lyset kommer tilbake.

Fem unike favoritter som frisker opp inne i høst

1. Alocasia ‘Dragon Scale’ lever opp til navnet sitt og er en mystisk liten perle. Planten er mystisk og eksotisk! Med sine store, smaragdgrønne blader og marmorlyse bladnerver vil den både skape stilig kontrast mot ellers typisk grønnplanter samtidig og gjør seg godt egnet som fokuspunkt i forgrunnen. Planten trives i mye lys, og du bør unngå direkte sollys. La den tørke lett opp mellom vanning. Dusj gjerne bladene ofte.
  2. Alocasia ‘Pink Dragon’ er noe helt for seg selv sammenlignet med andre alocasia-varianter! Den har blanke, ovale til hjerteformede blader med tydelige bladnerver som troner på toppen av lange rosa stilker. Dette skaper spennende fargesammensetninger som blir et fantastisk tilskudd i plantesamlingen din – spesielt hvis du er på jakt etter en plante som har ekstra it-faktor. Plasser den gjerne litt for seg selv med en nøytral bakgrunn slik at denne vakre skjønnheten kan trekke til seg all oppmerksomhet.
  3. Philodendron 'Pink Princess' eren nydelig rosa prinsesse som er et must i den eksotiske plantesamlingen! Philodendron ‘Pink Princess’ er en litt mer spesiell og eksotisk variant i philodendron-familien. Den har opprette, dyp rosa stilker med vakre varierte blader i grønt og rosa som virkelig skaper blikkfang i rommet. Kombiner gjerne med en stilig potte som passer til og få et komplett tilskudd til plantesamlingen din.
  4. Philodendron ‘White Wave’ er en stilig plante med friske grønne blader og hvite striper. Et must for planteelskeren! Trives i sol-halvskygge, unngå direkte sollys. La den tørke lett opp mellom vanning. Philodendron ‘White Wave’ er en utrolig dekorativ plante med avlange grønne blader med gjennomgående hvite striper. Plasser den gjerne litt for seg selv hvor du oppholder deg ofte slik at dens vakre bladverk kan begeistre deg dagen lang. Philodendron ‘White Wave’ er uten tvil en perfekt for deg som er på jakt etter en sjarmerende plante som tilfører hjemmet litt ekstra klasse og finesse.
  5. Monstera ‘Adansonii' er en spennende monstera som ofte kalles ‘Monkey Mask’. Den beundres for sine karakteristiske hull i bladene som i motsetning til det klassiske vindusbladet, Monstera ‘Deliciosa’, sitter hullene lengre inne på bladene langs bladnervene. Monstera 'Adansonii' er en klatreplante og kan med tiden bli ganske stor. Støtt den opp med pinner og få en stor og dekorativ plante som fanger blikkfanget i rommet, eller sett den også gjerne på toppen av en hylle slik at veksten får henge vakkert nedover.

Slik får du plantene til å overleve i høst

De aller fleste grønnplanter er enkle å ta vare på, men det er to ting som man må huske på:

1. Vann regelmessig, men la planten tørke mellom vanningen.
  2. Sett deg inn i hva plantene dine trenger av lys. En god huskeregel er: Jo mørkere bladverk, desto mindre sol trenger planten.

Om Plantetrender 2022

Siden 2012 har Plantasjen årlig gitt ut rapporten Plantetrender. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse om planter og hage, og intervjuer med en rekke eksperter innenfor de nevnte områdene. Tallene er innhentet av HUI Research på oppdrag fra Plantasjen. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse med et representativt utvalg på 1983 respondenter fra Norge, 2017 respondenter fra Sverige og 1053 respondenter fra Finland.

Om Plantasjen

Trondheimsveien 40
2013 Skjetten

+47 468 89 861http://www.plantasjen.no/

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. I Norge har Plantasjen 79 butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør.