Plan fjerner nominasjonen av Kari Jaquesson til Jenteprisen 2019

Basert på ferske uttalelser mot en annen mednominert som strider mot Plans verdigrunnlag, fjerner Plan nominasjonen av Kari Jaquesson til Jenteprisen 2019.

— Plan International mener at alle mennesker må få oppfylt de samme rettighetene uavhengig av kjønn, seksuell legning, etnisk tilhørighet, kjønnsidentitet eller religion. Plan er ekstra oppmerksomme på grupper som kan være spesielt marginaliserte. Vi har tidligere i dag blitt gjort oppmerksomme på Kari Jaquessons uttalelser mot en mednominert som vi ser på som grov hets. På grunn av dette fjerner vi nå nominasjonen av Kari Jaquesson, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Jenteprisen deles ut på FNs Jentedag 11. oktober

Opp i mot 70 kandidater er nominert til årets Jentepris som deles ut på Parkteatret i Oslo kl. 19:00 førstkommende fredag.

— Vi gleder oss til å hedre de som har gjort og gjør en ekstra innsats for jenters rettigheter, og ikke minst til å feire en verdig vinner. Jenteprisen har blitt en viktig pris for å løfte frem dem som utgjør en forskjell for jenters rettigheter og jenters situasjon, sier Partapuoli.

Årets pris er den åttende i rekken. Alle har stått fritt til å nominere kandidater og vinneren kåres av en uavhengig jury. I år består juryen av:

Navjot Sandhu (styreleder i Minotenk)
Reidar Hjermann (psykolog og tidligere barneombud)
Akhtar Chaudry (SV-politiker og tidligere stortingsrepresentant)
Hege Yli Melhus Ask (Konsernsjef i NHST Media Group AS)
Emilie Beck (regissør)
Agnes Nordvik (juniorrådgiver i Ungdommens rettighetsorgan, URO, i Plan)