Pinse-snø i fjellet: Ikke kjør med sommerdekk, advarer NAF

Det har snødd på flere fjelloverganger og det er fare for snø i høyden også i pinsehelgen. - Skal du over fjellet, følg med på værmeldingene. Er det meldt snø må du legge om til vinterdekk eller finne en alternativ rute om mulig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Til tross for at vi snart er i juni, kan snøen dale ned på flere fjelloverganger i pinsehelgen. (Foto: NAF/Motor)

Selv om vi er i slutten av mai, har ikke Kong Vinter sluppet helt taket på fjellet. På flere fjelloverganger har det snødd og det byr på utfordringer både for bilister og motorsyklister.

- Pinsen er en utfartshelg. Mange skal enten kjøre over fjellet eller være på fjellet i langhelgen. Da gjelder det å ha skodd bilen riktig om det er varslet snø, sier Sødal. - Legger snøen seg, duger ikke sommerdekk, fortsetter han.

Tenk alternativt

Det er ikke fristende å bytte fra sommerdekk til vinterdekk når vi nærmer oss juni med stormskritt.

- Vil du komme deg på den planlagte pinseturen, men ikke har lyst til å legge om til vinterdekk, må du tenke alternativt. Kanskje finnes det en fin kjørerute som går i lavlandet, framfor en fjellovergang med snøvarsel, sier Nils Sødal.