NAF

Piggfrie dekk på sommerføre: 7 meter ekstra bremselengde

Del

NAF har testet forskjellen mellom sommer- og vinterdekk på sommerføre. - Det er skremmende hvor mye lengre tid man bruker på å stoppe med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, sier Jan Harry Svendsen I NAF.

En og en halv billengde, eller syv meter, skiller stopppengden på den blå bilen med sommerdekk og den hvite med vinterdekk.
En og en halv billengde, eller syv meter, skiller stopppengden på den blå bilen med sommerdekk og den hvite med vinterdekk.

- I 80 kilometer i timen har bilen med vinterdekk syv (7) meter lengre stopplengde. Det tilsvarer en og en halv billengde. Det er dramatiske tall og viserhvorfor det er så viktig å legge om fra vinterhjul til sommerhjul, sier NAF-rådgiveren. 

Vinterdekk mister egenskaper i varmen 

Testen ble gjennomført på lukket bane.Hastigheten var80 kilometer i timen. Bilene i testen var to Opel Mokka-e, der den eneste forskjellen mellom de to var at den ene hadde sommerdekk montert mens den andre bilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk. 

- Piggfrie vinterdekk fungerer godt om vinteren og når temperaturene er lave, men når gradestokken nærmer seg 10 varmegrader mister piggfrie vinterdekk egenskapene sine. Resultatet er dårligere veigrep og ikke minst lengre bremselengde, sier Svendsen. 

Syv meter er mye i en kritisk situasjon 

NAF advarer mot å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. Det kan i verste fall føre til at man blir innblandet i en ulykke somkunne vært unngått med sommerdekk på bilen. 

- I en kritisk situasjon teller hver centimeter. Syv meter kan være forskjellen på en alvorlig ulykke eller å avverge en farlig situasjon. Kommer det et barn ut i veien foran deg er det ikke sikkert at du har syv meter ekstra til rådighet, sier NAF-rådgiveren. 

Vått, varmt vær gir enda lengre bremselengde 

Datesten ble gjennomført var temperaturen 12 varmegrader og det var tørt. Høyere temperaturer og regn vil gjøre at stopplengden øker.  

- Våt veibane vil gjøre at bilen med piggfrie vinterdekk bruker enda lengre på å stoppe. Det samme skjer om temperaturene i luften og asfalten stiger. Vinterdekk krever nemlig kulde for å fungere slik de skal, sier Svendsen. 

Utfartshelger frem mot sommeren 

NAF sitt klare råd til landets bilister er å legge om til sommerdekk når temperaturene kryper over 10 grader.  

Frem mot sommeren har vi flere utfartshelger, og vi oppfordrer alle bilførere til å sjekke at dekkene er tilpasset føret. Du bør sjekke både type dekk og mønsterdybden, og sikre at bilen er skodd for de forholdene du møter. Nord i landet er det fortsatt vinterlig flere steder, mens sørpå er det mye varme og da må sommerdekkene på, sier Svendsen.  

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Kontakter

Bilder

En og en halv billengde, eller syv meter, skiller stopppengden på den blå bilen med sommerdekk og den hvite med vinterdekk.
En og en halv billengde, eller syv meter, skiller stopppengden på den blå bilen med sommerdekk og den hvite med vinterdekk.
Last ned bilde
Vinterdekk på sommer føre gir lengre stopplengde. Og jo varmere og våtere det er, jo større blir forskjellene mellom sommer- og vinterdekk.
Vinterdekk på sommer føre gir lengre stopplengde. Og jo varmere og våtere det er, jo større blir forskjellene mellom sommer- og vinterdekk.
Last ned bilde
Syv meter er langt når det handler om nødbrems. - Det kan være forskjellen mellom en alvorlig hendelse og en alvorlig ulykke, i følge NAF.
Syv meter er langt når det handler om nødbrems. - Det kan være forskjellen mellom en alvorlig hendelse og en alvorlig ulykke, i følge NAF.
Last ned bilde
- NAFs test viser tydelig hvor farlig det er å fortsette å kjøre på vinderdekk utover sommeren, sier NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen.
- NAFs test viser tydelig hvor farlig det er å fortsette å kjøre på vinderdekk utover sommeren, sier NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom