Philipp Engedal blir ny toppsjef i Coop Norge SA

Styret i Coop Norge SA har ansatt Philipp Engedal som ny administrerende direktør i selskapet. Engedal har omfattende erfaring fra både dagligvare og logistikk og kommer fra stillingen som administrerende direktør i Flytoget.
Philipp Engedal blir ny toppsjef i Coop Norge SA.

Søken etter ny toppleder startet da Geir Inge Stokke tidligere i år varslet styret om at han etter syv år i sjefsstolen i Coop Norge SA ønsker å gå av. Philipp Engedal (50), tiltrer stillingen senest 1. februar 2023.

Klokskap, sterke lederegenskaper og solide resultater
- Coop er en stor og kompleks virksomhet, og vi ønsket oss en ny leder med bred og solid erfaring og sterke resultater fra relevante stillinger. Samtidig har klokskap og sterke lederegenskaper vært nøkkelord i vår søken etter ny leder for Coop Norge SA. Vi er strålende fornøyde med at Philipp Engedal har takket ja til å lede Coop Norge SA gjennom de spennende mulighetene og utfordringene selskapet står overfor fremover. Han har bred ledererfaring innen blant annet logistikk og handel, samt ledet store virksomheter gjennom omstilling og skapt solide resultater. Flytoget har under hans ledelse, i likhet med Coop, utmerket seg med svært fornøyde kunder og sterkt omdømme gjennom mange år, sier Tore Tjomsland, Styreleder i Coop Norge SA.

Philipp Engedal er siviløkonom fra Universitetet i Mannheim i Tyskland. Han har siden 2017 vært administrerende direktør i Flytoget og har fra tidligere toppledererfaring fra en rekke ulike sektorer, blant annet fra dagligvarebransjen som leder innen logistikk og vareflyt i den svenske og tidligere norske delen av dagligvarekonsernet ICA. Engedal har også vært leder innen logistikk, godstransport, byggevareindustri og samferdsel.

Unik identitet og sentral posisjon
- Jeg gleder meg veldig til å vende tilbake til dagligvarebransjen, og er både ydmyk og stolt over å få muligheten til å lede et selskap som Coop Norge SA. Det er et stort selskap med en unik identitet og fantastisk mange dyktige folk, som jeg gleder meg til å bli kjent med. Coop har også en sentral posisjon i folks hverdag og spiller en viktig rolle i å skape gode handleopplevelser og bidra til best mulig medlemsnytte til de 2 millioner medeierne.

Coop skal sørge for at den enkelte forbruker og medeier får dekket sine behov på en enkel og bærekraftig måte – gjerne med bruk av ny teknologi. Samtidig har Coop et viktig ansvar som en stor aktør i en samfunnskritisk bransje. Som forbrukereid organisasjon har Coop også store muligheter til å skille seg ut fra de privateide konkurrentene, blant annet gjennom å fortsette å dyrke egenarten og levere i tråd med selskapets eksistensgrunnlag og verdier, sier Philipp Engedal.

Styret i Coop Norge har fått bistand fra rekrutteringsselskapet Russell Reynolds i ansettelsesprosessen.

For ytterligere kommentarer, kontakt:  bjorn.takle.friis@coop.no eller harald.kristiansen@coop.no

Philipp Engedal blir ny toppsjef i Coop Norge SA.