Philip Emilio slipper debutalbumet "Iris"

Det siste året har vært lærerik for 29 år gamle Philip Emilio fra Oslo. Siden han var med i Årets Urørt i 2011 har han vært med på å forme en ny æra av urban musikk på norsk, med hitlåter som «Nummen», «Ingen av dine venner» og «Følsom», og samarbeid med bant andre Astrid S og Unge Ferrari. I dag slipper han debutalbumet «Iris», hvor han er mer personlig enn noen sinne.

I 2018 var han en av Norges mest omtalte artister, med topplasseringer på radiolistene og festivalopptredener  over hele landet, blant annet Slottsfjell og Findings. Året ble toppet med et fullstappet Rockefeller i Oslo. 2019 har foreløpig vært et stille år for Philip Emilio, hvor han har vært mye i studio, brukt tid for seg selv og utviklet tingene han driver med – tekst og sang.

«Jeg føler det har handlet om vekst og utvikling for min del. Både kreativt og ikke. Jeg har puttet inn hardt arbeid og vært tålmodig» - Philip Emilio

På debutalbumet «Iris» får vi høre en mer personlig og mer voksen versjon av Philip Emilio. Han forteller historier fra da han gikk på ungdomsskolen og videregående parallelt med nåtid. Det er historier om død, skuffelse, savn, kjærlighet og ensomhet. Baksidene av å være artist. Å miste sin første forelskelse, å se faren sin i fengsel, å leve uten en mor i samme land når man trenger det som mest.

«Å jobbe med dette albumet har vært life changing og lærerrikt. Det har også vært hardt arbeid og krevende til tider. Men jeg føler at albumet tok form veldig naturlig og effortless»,forteller han. Albumet er et resultat av en tid hvor sjangere er i fusjon- med en blanding av R&B og pop, og uttrykket er originalt, fremtidsrettet og nytenkende. Men viktigst av alt har han laget musikken han selv vil høre på.

«Jeg vil la folk bli litt bedre kjent med meg og kanskje kjenne seg selv igjen i sanger. Min sang er din sang. Alle låtene spiller sin egen rolle på albumet»

På albumets B-side har han med seg Kaveh Rashidi, Marlon Langeland, Tinashe Williamson, Kjartan Lauritzen og Mona Berntsen for samtaler rundt temaene som tas opp på albumet. Han har engasjert fans og invitert dem til å dele sine historier og erfaringer- og det er disse historiene som har resultert i rørende og fine samtaler over 5 spor.

«For min del har det egentlig handlet om det med å relatere til hverandre uansett bakgrunn og en måte å være mer åpen for hverandre. En form for empati. Jeg har fått inn alt mulig du kan tenke deg av historier. Noen mennesker som har vært gjennom livsforandrende sykdommer til andre som beskriver dagen sin etter et overgrep»

Og hvordan synes han det føles det å endelig være tilbake med ny musikk? - Det føles som å ha bursdag.

«Iris» er ute i dag 13. september.

Bo Kaspers Orkester slipper albumet 23:55 - "en reinspikka soulplate!"22.11.2019 12:00:00 CETPressemelding

I dag slipper Bo Kaspers Orkester sitt tolvte studioalbum, 23:55 - en skive som bandet selv beskriver som en reinspikka soulplate! Hør HER ”Vi har varit där tidigare - soulen ligger i vårt DNA - men det känns som om vi först nu mognat spel-, röst- och textmässigt för att göra den fullt ut. 23:55 är en samling låtar som det tagit nästan tre decennier att åstadkomma. Förebilderna har varit givna. Vi har skrivit låtarna, repat dom, testat dom ute för att sedan spela in dom under några få dagar i studio. Musiken bör med fördel lyssnas på just lite senare på kvällen. Gärna på hög volym.” Skiven har også ment et unikt samarbeid med kunsteren Per Sonerud, som har malt et bilde til hver eneste låt, samt laget albumcoveret. Per fikk høre musikken allerede i demostadiet, så parallellt med at bandet har vært i studio har han vært i atelieret sitt og malt. Se mer HER Bo Kaspers Orkester har i forbindelse med slippet også tatt et steg inn i den kunstig intelligens-verdenen med deres helt egen chatb