Stellantis Norge

Peugeot viser vei inn i fremtiden

Del

Peugeot viser hva fremtiden bringer med nye Inception.

Peugeot Inception Concept er designet på en av de fire fremtidige elbilplattformene til Stellantis: STLA large. Lanseringen av disse starter i 2023, og vil revolusjonere Peugeot-modellene i fremtiden. Disse plattformene er spesielt utviklet for elbiler og vil gi store fordeler i forhold til plass, design og kjøreopplevelse.

-          Når Peugeot viser ny konseptbil, så gjør de det skikkelig. Det er åpenbart at fabrikken har hatt en spennende jobb med denne bilen. Vi vet allerede nå at varianter av teknologi fra denne bilen er på vei til produksjonsbiler. Dette er noe vi ser veldig frem til, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O Steen.

Både foran og bak har bilen fått sterke lyssignaturer med tre lystriper – løveklør. Det vil vi snart også se på nye produksjonsbiler. Felgene har fått det diagonale bjelkedesignet som allerede er vist på nye 408.

Peugeot Inception Concept er lav (1,34 m) og svært effektiv, og er hele fem meter lang. Denne størrelsen ble bevisst valgt for å fremheve de mange innovasjonene i dette konseptet. De nye plattformene for elektriske biler vil også bære fram nye teknologiske løsninger som Peugeot jobber med. Dette er for eksempel STLA Brain (kunstig intelligens), STLA SmartCockpit (i-Cockpit) og STLA Autodrive (selvkjøring).

Peugeot Inception Concept er 100% elektrisk og utstyrt med 800V-teknologi. Batteriet er på 100 kWt og gir en rekkevidde på inntil 800 kilometer. Forbruket er svært lavt med kun 12,5 kWt per 100 kilometer. Peugeot Inception Concept gjør også ladekabler unødvendig. Den kan lades med induksjon. 30 og 150 kilometer rekkevidde oppnås ved henholdsvis ett og fem minutter lading.

To kompakte elektriske motorer, en foran og en bak, gjør Peugeot Inception Concept til en firehjulsdrevet bil. Kombinert effekt er 680 hk (500 kW) og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen ligger under 3 sekunder.

Teknologien i Inception byr på banebrytende nyheter hvor blant annet behovet for et tradisjonelt ratt ikke er tilstede. I stedet er Inception utstyrt med et Hypersquare kontrollpanel, hvor digitale elektriske kontroller erstatter mekaniske funksjoner.

Peugeot Inception har en glassflate på hele 7,25 kvadratmeter. Dette elementet bidrar sterkt til de dristige linjene på bilen. Glasset er behandlet for å gi termiske egenskaper og UV-beskyttelse, en prosess opprinnelig brukt for beskyttelse av astronauter hos NASA. Dette NARIMA-glasset har en varm refleksjon, i nyanser av gult, og en kaldere i blåtoner. Denne glassoverflaten skaper et subtilt samspill mellom eksteriør og interiør.

I-Cockpit, som er en Peugeot-oppfinnelse, og som er solgt i 9 millioner biler så langt, utvikles kraftig videre i Inception. Hypersquare-styringen kan se ut som et ratt, men er ikke det. Dette er som å spille dataspill. Det er ingen mekaniske koblinger.

Hypersquare-styringen er normalt plassert der man vil ha hendene på et tradisjonelt ratt. STLA Autodrive er utviklet opp til selvkjøring nivå 4, og ved aktivering av selvkjøring blir Hypersquare-styringen erstattet med en stor skjerm i hele bilens bredde.

Setene er utviklet med tanke på å tilby god plass og ekstrem komfort. Dette skal ikke bare være seter du sitter i, men være møbler du finner deg til rette i. Du skal sitte riktig når du kjører selv, men veldig avslappet i selvkjøringsmodus.

Peugeot er på god fart mot en fullelektrisk modellrekke og frem mot 2025 kommer Peugeot med fem nye elektriske biler og i 2025 vil alle Peugeots modeller finnes i en helelektrisk versjon.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Stellantis Norge

Stellantis Norge
Stellantis Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

67 92 60 00