Peugeot viser vei inn i fremtiden
Peugeot Inception Concept er designet på en av de fire fremtidige elbilplattformene til Stellantis: STLA large. Lanseringen av disse starter i 2023, og vil revolusjonere Peugeot-modellene i fremtiden. Disse plattformene er spesielt utviklet for elbiler og vil gi store fordeler i forhold til plass, design og kjøreopplevelse.
- Når Peugeot viser ny konseptbil, så gjør de det skikkelig. Det er åpenbart at fabrikken har hatt en spennende jobb med denne bilen. Vi vet allerede nå at varianter av teknologi fra denne bilen er på vei til produksjonsbiler. Dette er noe vi ser veldig frem til, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O Steen.
Både foran og bak har bilen fått sterke lyssignaturer med tre lystriper – løveklør. Det vil vi snart også se på nye produksjonsbiler. Felgene har fått det diagonale bjelkedesignet som allerede er vist på nye 408.
Peugeot Inception Concept er lav (1,34 m) og svært effektiv, og er hele fem meter lang. Denne størrelsen ble bevisst valgt for å fremheve de mange innovasjonene i dette konseptet. De nye plattformene for elektriske biler vil også bære fram nye teknologiske løsninger som Peugeot jobber med. Dette er for eksempel STLA Brain (kunstig intelligens), STLA SmartCockpit (i-Cockpit) og STLA Autodrive (selvkjøring).
Peugeot Inception Concept er 100% elektrisk og utstyrt med 800V-teknologi. Batteriet er på 100 kWt og gir en rekkevidde på inntil 800 kilometer. Forbruket er svært lavt med kun 12,5 kWt per 100 kilometer. Peugeot Inception Concept gjør også ladekabler unødvendig. Den kan lades med induksjon. 30 og 150 kilometer rekkevidde oppnås ved henholdsvis ett og fem minutter lading.
To kompakte elektriske motorer, en foran og en bak, gjør Peugeot Inception Concept til en firehjulsdrevet bil. Kombinert effekt er 680 hk (500 kW) og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen ligger under 3 sekunder.
Teknologien i Inception byr på banebrytende nyheter hvor blant annet behovet for et tradisjonelt ratt ikke er tilstede. I stedet er Inception utstyrt med et Hypersquare kontrollpanel, hvor digitale elektriske kontroller erstatter mekaniske funksjoner.
Peugeot Inception har en glassflate på hele 7,25 kvadratmeter. Dette elementet bidrar sterkt til de dristige linjene på bilen. Glasset er behandlet for å gi termiske egenskaper og UV-beskyttelse, en prosess opprinnelig brukt for beskyttelse av astronauter hos NASA. Dette NARIMA-glasset har en varm refleksjon, i nyanser av gult, og en kaldere i blåtoner. Denne glassoverflaten skaper et subtilt samspill mellom eksteriør og interiør.
I-Cockpit, som er en Peugeot-oppfinnelse, og som er solgt i 9 millioner biler så langt, utvikles kraftig videre i Inception. Hypersquare-styringen kan se ut som et ratt, men er ikke det. Dette er som å spille dataspill. Det er ingen mekaniske koblinger.
Hypersquare-styringen er normalt plassert der man vil ha hendene på et tradisjonelt ratt. STLA Autodrive er utviklet opp til selvkjøring nivå 4, og ved aktivering av selvkjøring blir Hypersquare-styringen erstattet med en stor skjerm i hele bilens bredde.
Setene er utviklet med tanke på å tilby god plass og ekstrem komfort. Dette skal ikke bare være seter du sitter i, men være møbler du finner deg til rette i. Du skal sitte riktig når du kjører selv, men veldig avslappet i selvkjøringsmodus.
Peugeot er på god fart mot en fullelektrisk modellrekke og frem mot 2025 kommer Peugeot med fem nye elektriske biler og i 2025 vil alle Peugeots modeller finnes i en helelektrisk versjon.
Nøkkelord
Kontakter
Stian GihlePR- og informasjonssjef Stellantis Norge - Peugeot, DS, Alfa Romeo, Fiat og Fiat Professional
Tel:+47 913 16 351stian.gihle@bos.noBilder
Lenker
Om Stellantis Norge
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Opel Grandland: Fra konsept til virkelighet23.4.2024 07:26:14 CEST | Pressemelding
Når Opel lanserer helt nye Grandland har den hentet mange av elementene som først ble vist på konseptbilen Experimental. Med en rekkevidde på opptil 700 kilometer er nye Grandland den første Opel-modellen som er basert på STLA Medium-plattformen.
Nye Citroën ë-C3 Aircross: Tøffere og enda mer fleksibel18.4.2024 10:24:26 CEST | Pressemelding
Med en lengde på 4.39 og plass til alt familien trenger i hverdagen, er nye Citroën ë-C3 Aircross skreddersydd for det norske markedet.
Alfa Romeo Milano bytter navn16.4.2024 11:00:19 CEST | Pressemelding
En representant for den italienske regjeringen har besluttet at navnet Milano er ulovlig og ikke kan brukes. Det nye navnet blir Alfa Romeo Junior.
Alfa Romeo Milano, elektrisk kjøreglede og stil11.4.2024 08:29:44 CEST | Pressemelding
Alfa Romeo Milano kommer med italiensk design, sportslighet, kjøreegenskaper og ikke minst stemmestyrt ChatGPT.
Nye Opel Frontera: Kompakt og romslig9.4.2024 08:03:54 CEST | Pressemelding
Opel starter modelloffensiven for 2024 med de første bildene av sin nye elektriske kompakt-SUV: Opel Frontera.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom