Peugeot viser vei inn i fremtiden
Peugeot Inception Concept er designet på en av de fire fremtidige elbilplattformene til Stellantis: STLA large. Lanseringen av disse starter i 2023, og vil revolusjonere Peugeot-modellene i fremtiden. Disse plattformene er spesielt utviklet for elbiler og vil gi store fordeler i forhold til plass, design og kjøreopplevelse.
- Når Peugeot viser ny konseptbil, så gjør de det skikkelig. Det er åpenbart at fabrikken har hatt en spennende jobb med denne bilen. Vi vet allerede nå at varianter av teknologi fra denne bilen er på vei til produksjonsbiler. Dette er noe vi ser veldig frem til, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O Steen.
Både foran og bak har bilen fått sterke lyssignaturer med tre lystriper – løveklør. Det vil vi snart også se på nye produksjonsbiler. Felgene har fått det diagonale bjelkedesignet som allerede er vist på nye 408.
Peugeot Inception Concept er lav (1,34 m) og svært effektiv, og er hele fem meter lang. Denne størrelsen ble bevisst valgt for å fremheve de mange innovasjonene i dette konseptet. De nye plattformene for elektriske biler vil også bære fram nye teknologiske løsninger som Peugeot jobber med. Dette er for eksempel STLA Brain (kunstig intelligens), STLA SmartCockpit (i-Cockpit) og STLA Autodrive (selvkjøring).
Peugeot Inception Concept er 100% elektrisk og utstyrt med 800V-teknologi. Batteriet er på 100 kWt og gir en rekkevidde på inntil 800 kilometer. Forbruket er svært lavt med kun 12,5 kWt per 100 kilometer. Peugeot Inception Concept gjør også ladekabler unødvendig. Den kan lades med induksjon. 30 og 150 kilometer rekkevidde oppnås ved henholdsvis ett og fem minutter lading.
To kompakte elektriske motorer, en foran og en bak, gjør Peugeot Inception Concept til en firehjulsdrevet bil. Kombinert effekt er 680 hk (500 kW) og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen ligger under 3 sekunder.
Teknologien i Inception byr på banebrytende nyheter hvor blant annet behovet for et tradisjonelt ratt ikke er tilstede. I stedet er Inception utstyrt med et Hypersquare kontrollpanel, hvor digitale elektriske kontroller erstatter mekaniske funksjoner.
Peugeot Inception har en glassflate på hele 7,25 kvadratmeter. Dette elementet bidrar sterkt til de dristige linjene på bilen. Glasset er behandlet for å gi termiske egenskaper og UV-beskyttelse, en prosess opprinnelig brukt for beskyttelse av astronauter hos NASA. Dette NARIMA-glasset har en varm refleksjon, i nyanser av gult, og en kaldere i blåtoner. Denne glassoverflaten skaper et subtilt samspill mellom eksteriør og interiør.
I-Cockpit, som er en Peugeot-oppfinnelse, og som er solgt i 9 millioner biler så langt, utvikles kraftig videre i Inception. Hypersquare-styringen kan se ut som et ratt, men er ikke det. Dette er som å spille dataspill. Det er ingen mekaniske koblinger.
Hypersquare-styringen er normalt plassert der man vil ha hendene på et tradisjonelt ratt. STLA Autodrive er utviklet opp til selvkjøring nivå 4, og ved aktivering av selvkjøring blir Hypersquare-styringen erstattet med en stor skjerm i hele bilens bredde.
Setene er utviklet med tanke på å tilby god plass og ekstrem komfort. Dette skal ikke bare være seter du sitter i, men være møbler du finner deg til rette i. Du skal sitte riktig når du kjører selv, men veldig avslappet i selvkjøringsmodus.
Peugeot er på god fart mot en fullelektrisk modellrekke og frem mot 2025 kommer Peugeot med fem nye elektriske biler og i 2025 vil alle Peugeots modeller finnes i en helelektrisk versjon.
Nøkkelord
Kontakter
Stian GihlePR- og informasjonssjef Stellantis Norge - Peugeot, DS, Alfa Romeo, Fiat og Fiat Professional
Tel:+47 913 16 351stian.gihle@bos.noBilder
Lenker
Om Stellantis Norge
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Alfa Romeo gir Junior 280 hester19.6.2024 15:17:44 CEST | Pressemelding
Noen dager før de første journalistene skal teste merkets nye elbil på Balocco – den legendariske testbanen til Alfa Romeo – bekrefter de også at Junior får samme ytelser som VELOCE-utgavene av storebrødrene Giulia, Stelvio og Tonale – 280 hestekrefter.
FIAT viser elektrisk Panda14.6.2024 14:04:19 CEST | Pressemelding
FIAT feirer 125 år som bilprodusent og lanserer en ny bil som lar seg inspirere av 1980-tallets ikoniske, firkantete Panda. En kompakt familiebil laget for å møte kundenes behov over hele verden.
Verdenspremiere på nye Frontera: Ny elektrisk SUV fra Opel15.5.2024 06:32:29 CEST | Pressemelding
For noen uker siden slapp Opel de første bildene av den nye Frontera. Tirsdag var det tid for verdenspremiere på den romslige, komfortable, og helt nye kompakte SUVen i Istanbul.
Citroën ë-C3: Over 320 kilometer rekkevidde for under 210.000 kroner6.5.2024 10:24:44 CEST | Pressemelding
Når Citroën introduserer nye ë-C3 får den pris på 208.900 kroner, med mål om å innta plassen som Norges billigste elbil.
Andresen Bil blir Opel-forhandler i Follo30.4.2024 13:03:37 CEST | Pressemelding
Andresen Bil AS tar over Opel i Askim og på Ski etter at Autoria i forrige uke meldte at de omorganiserer, og avslutter salg av merkene fra Stellantis. Andresen Bil er i dag forhandler og merkeverksted for Mercedes-Benz, Peugeot og Citroën, og tar nå over salg og service på Opel, og service for Fiat Professional.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom