Peugeot får ny logo, et svart skjold med et storslått løvehode

Peugeot har siden 1850 hatt ti forskjellige logoer, og alle har hatt løven i sentrum. I dag lanseres den ellevte versjonen, en logo som signaliserer styrke, kvalitet og eleganse. Logoen er designet av Peugeots designstudio, Peugeot Design Lab.

Dagens logo kom i 2010, og siden det har Peugeot hatt en rivende utvikling på produktsiden. Det er derfor på tide å gi dagens og fremtidens modeller en logo som står i stil med merkets ambisjoner.

Første bil ut med dagens logo var den ikoniske sportsbilen RCZ. Splitter nye 308, som vises snart, vil være den første nye bilen som lanseres med den nye logoen.

Peugeot har vært en del av alle revolusjonene: industriell, teknologisk, politisk, sosial, digital og nå miljømessig. Energiovergangen til elektrisk mobilitet er kjernen i strategien for en bærekraftig fremtid.

Alt dette ligger i Peugeots DNA, og løvelogoen skal reflektere styrke og kraftige instinkter.

-          Dette er en stor dag for Peugeot, og vi ser frem til å bli kjent med den nye logoen og det nye merkevareløpet til Peugeot. Vi er svært fornøyde med retningen Peugeot velger, og er sikre på den vil løfte merket ytterligere, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

I løpet av de siste ti årene har Peugeot sanket en rekke priser. Tittelen "årets internasjonale varebil" ble vunnet med både Peugeot e-Expert i 2021 og Partner i 2019. Tre «Car of the Year» er på veien med Peugeot 308 som vant i 2014, Peugeot 3008 som vant i 2017 og Peugeot 208 som vant i 2020.

Peugeot har tatt elektrifiseringen på alvor, og har nå en rekke biler på markedet: e-2008, e-208, e-Traveller og e-Expert er på plass. Rett rundt hjørnet venter e-Partner, e-Rifter og e-Boxer.

Nåtidens løver

Peugeot kommer nå med en stor internasjonal merkevarekampanje, «Lions of our time», som skal engasjere bredt. Merket skal sette noe av det som er mest verdifullt for oss i fokus, nemlig tiden. Og tiden skal bli til kvalitetstid. Peugeot skal være et high-end merke som skal skape store opplevelser både digitalt, hos forhandler og aller viktigst bak rattet.

I tillegg til selve bilen har Peugeot også laget en ny livsstilkolleksjon med klær, eksklusivt tilbehør i skinn, elektronikk og en rekke miniatyrer av løven.

Det nye våpenskjoldet forteller om et kraftig skift for merket. Kunder skal oppleve Peugeot som tidløst, et merke som har fornyet seg en rekke ganger, og som vil fortsette å fornye seg i fremtiden.