Peugeot 3008 fornyes kraftig

Forsterker veksten for SUV-suksessen som nylig fikk en teknologioppdatering som ladbar hybrid, med firehjulsdrift og 300 hestekrefter.

Peugeot 3008 er en stor suksess over hele Europa og siden lanseringen i 2016 har hele 800.000 eksemplarer rullet ut på europeiske veier. Mottagelsen av modellen har vært svært god helt fra start, og den ble kåret til Car of the year i 2017.

-          Peugeot 3008 har nylig fått en stor teknologioppdatering som firehjulsdrevet ladbar hybrid! Dette gjorde modellen høyaktuell også i det ladbare markedet. Vi gleder oss til å tilby denne suksessbilen med nytt design og mer utstyr til kunder som vil ha en lekker og rask SUV, sier Rune Hensel, merkesjef for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Ny visuell identitet

Nå kommer en oppgradering som tar 3008 inn i selskapet med de øvrige nyere modellene fra Peugeot. Helt ny front, full LED både foran og bak, «hoggtann» lyssignatur, to ekstra farger og mulighet for «black pack» løfter 3008 et raust hakk videre.

3008 får også oppgradert Peugeot i-Cockpit, ny 10-tommers skjerm og flere nyheter knyttet til kjøreassistansesystemet.

Nye 3008 kommer med to nye farger, blå Celebes og blå Vertigo.

Black Pack

Med oppgraderingen kommer en ekstra mulighet for individualisering: Black Pack! Dette er tilgjengelig på utstyrsnivået GT, og da blir det som navnet antyder mye sort. Med Black Pack på plass vil en rekke detaljer komme i blank eller matt sort. Det sorte vil gå igjen i grillen foran, logoer, skliplate og andre deler av støtfangerne, takrails, selve taket, spoiler og nederst på dørene. I tillegg kommer hjulene med 19-tommers Black Onyx felger.

Interiør kan leveres med flere eksklusive farger og materialer, og for toppmodellen GT setter rødt nappaskinn eller sort Alcantara prikken over i-en.

Nye assistansesystemer for 3008

Night Vision: Systemet oppdager både mennesker og dyr opptil 250 meter foran bilen. Systemet er aktivt i mørket eller ved redusert sikt, og viser hva det ser midt i instrumentskjermen foran fører.

Adaptiv Cruisekontroll med Stop & Go:Leveres som en del av pakken Drive Assist Plus, og gjør Cruisekontroll aktiv ned til null kilometer timen. Bilen starter igjen av seg selv hvis stansen er kortere enn tre sekunder. Ved lengre opphold kreves kun ett kort trykk på gassen for å komme i gang igjen.

Automatisk nødbrems: I hastigheter mellom 5 og 140 kilometer i timen, natt og dag, oppdager bilen fotgjengere og syklister, og vil aktivere bremsen å hindre påkjørsel.

Utvidet skiltgjenkjenning: Nå kjenner systemet stoppskilt, enveisskjøringsskilt osv, i tillegg til fartsskiltene.

Kommer i slutten av 2020

Nye 3008 kommer med en rekke motoriseringer, og særlig den ladbare hybriden med firehjulsdrift er viktig i Norge. Den har fortsatt bensinmotor med 200 hestekrefter, en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en noe sterkere elektrisk motor bak med 112 hestekrefter. Bilen har åtte-trinns automatgir. CO2-utlippet er 29 gram og elektrisk rekkevidde er 59 kilometer. Firehjulsdrift er tilgjengelig i alle kjøreprogrammer, også ved helelektrisk kjøring.

Alternativt kommer nye 3008 med en bensinmotor med 130 hestekrefter eller en dieselmotor med 130 hestekrefter. Alle leveres med åttetrinns automatgir.

Bilen er i Norge mot slutten av året.