Peugeot 208 kåret til “Car of the Year 2020”

Nye Peugeot 208 har blitt kåret til "Car of the Year 2020". Peugeot 208 er den sjette modellen fra Peugeot som når toppen i denne prestisjetunge kåringen.

Peugeot 208 redefinerer kundens muligheter i segmentet. Nå velger kunden bilmodell først, så den drivlinjen som passer behovet.

208 tar Peugeots design og DNA et hakk videre. Den har lys foran utformet med tre LED-striper og en ny generasjon i-Cockpit. 3D-skjermen, som er naturlig plassert over det lille og sportslige rattet, viser nødvendig informasjon på en helt ny måte. Peugeot e-208, som er mest relevant i Norge, kommer med et batteri på 50 kWt. Dette lades med inntil 100 kw fra en hurtiglader. Rekkevidden er 340 kilometer (WLTP). Som et stort komfortelement har e-208 tilgjengelig forvarming, både med og uten lader tilkoblet.

Juryen belønner en bestselger. Over 110.000 kunder har bestilt 208 i Europa siden lanseringen 15. oktober 2019. 15% av dette volumet er elektriske biler.

- Jeg er stolt av at Peugeot 208 har vunnet “Car of the year 2020”. Denne prisen understreker Peugeots ekspertise i dette segmentet. 208 er også i godt selskap med Peugeots andre nylige vinnere, 308 og 3008. Kåringen anerkjenner Peugeots valgmuligheter på drivlinje, og gjør det mulig for alle kunder i segmentet å finne sin 208, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Med denne kåringen blir også Peugeot et av merkene som har vunnet kåringen flest ganger. Totalt har Peugeot vunnet seks ganger. Peugeot 208 etterfølger 3008 (2017), 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) og 504 (1969). Car of the year føyer seg inn i rekken av ytterligere 12 kåringer 208 har vunnet siden lanseringen.

Car of the Year er den mest prestisjetunge kåringen du kan vinne. Juryen består av 60 journalister fra 23 land i Europa. Kåringen startet i 1964 og har lengst fartstid. Vinneren ble kåret i Genève, selv om bilutstillingen er avlyst.