Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Petter Wettre med nytt album – det siste albumet.

Petter Wettre slapp i dag albumet “The Last Album”. En samling ballader - Petters svanesang. Dette blir hans siste innspilte bidrag til verden og siden temaet ballade har vært unngått tidligere, er det nettopp her fokuset ligger denne gang.

Hør albumet HER!

Men hvorfor avslutte det her? Jo, til å begynne med var det en kampsak som handlet om profitt. Om salgsinntekter versus produksjonsutgifter. Derfra utviklet det seg til et spørsmål om samvittighet. Samvittighet til gjentatte ganger drenere sin kreativitet for å skaffe til veie finansiering eller rettferdiggjøre et prosjekt - som regel i form av kreativ søknadsskriving. Så gikk det over i å handle om forfengelighet. Petter Wettre ønsker å gi ut sitt beste album mens han fortsatt er på topp. Før det blir for sent.

- “Utgiftene har uten unntak overgått salgsinntektene. De siste ti årene har ikke denne modellen vært bærekraftig. Jeg har levd godt med at mine innspillinger har vært fullfinansiert av støtteordninger, men nå kommer de med en kraftig bismak. Jeg brenner lyset mitt i begge ender og jeg tenker at det må være andre og bedre metoder å skaffe seg oppmerksomhet enn ved salg av cd'er og strømmetjeneste- abonnement?” – Petter Wettre

- "Min konklusjon er at vår tid krever en annen agenda, et annet tempo, et annet format.
All selvhøytidelighet lagt til side så tenker jeg at det er en tid for alt. Langspillealbumet har hatt sin tid. Jeg har viet det 25 års oppmerksomhet. Nå ønsker jeg å fokusere på noe annet. Men først, et siste album."
 - Petter Wettre

2020 var et vanvittig år på så mange måter og snudde tilværelsen opp ned for alle. Alle har vi våre historier å fortelle - våre “hvor-var-du-da-Oddvar Brå-brakk-staven” øyeblikk. “Desperate times call for desperate measures”. Petter Wettre presenterer med stor stolthet den nye besetningen; den franske pianisten Fred Nardin, den svenske bassisten Viktor Nybergog den italienske trommeslageren Francesco Ciniglio. Her er Petter Wettre sin story - ​"The Last Album".

Tone Hulbækmo med nytt album for hele familien!16.4.2021 14:47:11 CEST | Pressemelding

Tone Hulbækmo er en artist som liker å krysse musikalske grenser, er opptatt av ord og lar seg inspirere til å skrive musikk til dikt av norske poeter. Hun er også opptatt av å formidle dette til flere generasjoner, både små og store. Denne gang presenterer hun egenkomponerte melodier til et personlig utvalg tekster av kjente norske lyrikere, blant annet Inger Hagerup, Alf Prøysen, André Bjerke og Erlend Loe. Lytt til "Eg kan" her! – Jeg har plukket dikt skrevet for unger av en fantastisk gjeng med norske forfattere, dikt som har truffet meg, et voksent menneske, i hjertet og inspirert meg til å lage melodier og musikk til, forteller Tone Hulbækmo. På platen er det tekster med både humor og alvor, fantasi og underfundighet. Her er det mye livsvisdom. De kan ta opp mellommenneskelige forhold, være filosofiske eller bare leke med ord. Ikke minst ligger det også an til en nostalgisk klump i halsen for mange fra foreldre- og besteforeldregenerasjonen. – Her er dikt på nynorsk og bokmål, no

Vennestykker fra Mozarts hånd16.4.2021 14:32:16 CEST | Pressemelding

Herlige Mozart-sanger med Ann-Helen Moen og Liv Glaser! Skrevet først og fremst for fremføring i private sammenkomster med musikkglade venner - Freundstücke! Klangen av det tidstypiske hammerklaveret danner rammen for en nydelig musikkopplevelse med to av vår fremste Mozart-fortolkere. Mozart la tilsynelatende ikke selv så stor vekt på disse sangene, som ble samlet under tittelen «Tyske sanger til å synge ved klaveret» i hans levetid. Men vi hører raskt at operaen ligge på lur rundt hver sving i denne musikken, og det er ingen tvil om at den ene sjangeren har inspirert den andre. Mange av de mest kjente sangene ble da også til i 1787, samme år som operaen ‘Don Giovanni’ hadde premiere. ‘Kom Mai, du skjønne milde’ – selvsagt er det Mozart som har laget den! I tekstheftet skriver Liv Glaser om sitt forhold til denne sangen: «På barneskolen (folkeskolen som det den gang het ) når snø og vinter slapp taket, sang vi freidig i vei i sangtimen (som det også het den gang) – Kom Mai, du skjønne