Petoros resultat 1. halvår 2018 - Mulighetsrommet på norsk sokkel er stort

Den positive utviklingen på norsk sokkel fortsetter. Petoro kunne første halvår 2018 levere hele 56 milliarder kroner til statskassen. Dette er en økning på 14 prosent i forhold til samme periode i fjor. - Skal inntektene fortsatt holdes høye må innovasjonsdrivet i bransjen bli enda sterkere, sier administrerende direktør i Petoro Grethe Moen, og legger til at vi må hele tiden være oppmerksomme på og legge til rette for økt teknologiutvikling.
- Skal inntektene fortsatt holdes høye må innovasjonsdrivet i bransjen bli enda sterkere, sier administrerende direktør i Petoro Grethe Moen. Bilde: Grethe Moen (adm.dir.), Gunnar Nybø (asset mng.) og Kjell M. Lund (lisens dir.), utseiling av Johan Sverdrup-plattform fra Aibels verft i Haugesund.

Modne felt er fortsatt ryggraden i norsk petroleumsindustri, og de største verdiene er fortsatt samlet her. Rystad Energy gjennomførte nylig en vurdering av SDØE-porteføljen som viste at verdien har økt fra 810 mrd. til 1093 mrd. de siste to årene. – I vår portefølje utgjør de modne feltene omtrent 85 prosent av verdien, sier Moen. Tidligere i år ble videreutviklingen av Snorre-feltet godkjent av Olje- og energidepartementet, samt plan for videreutvikling av Troll overlevert til myndighetene. Verdiene fra Snorre og særlig Troll, som begge er godt modne, utgjør alene om lag 50 prosent av verdien til SDØE-porteføljen.

Juvelen i SDØE-porteføljen
Petoro forvalter en eierandel på 56% i Troll-lisensen. Videreutviklingen av Troll vil gi store gassvolum til svært lave kostnader. Trollfeltet er det viktigste gassfeltet i Norge, og videreutviklingen av feltet vil styrke våre leveranser av gass til Europa. Deler av Troll-feltet er elektrifisert, og med basis i store gjenværende reserver gir dette langsiktig, konkurransedyktig og klimaeffektiv produksjon av gass.

– Videreutviklingsprosjektet på Troll vil gi om lag 500 milliarder norske kroner i kontantstrøm kun fra Petoros andel. Gjennom dette prosjektet vil Troll fortsette å være juvelen i Petoros portefølje og viser at mulighetsrommet åpner seg når evnen til å bruke ny teknologi og nye verktøy er til stede, understreker Moen.

Teknologiutvikling er nøkkelen
Vi ser digitalisering som nøkkelen til fortsatt effektivisering, men observerer en stor variasjon i kvalitet og tilgang til data, samt i viljen til å ta nye verktøy i bruk i lisensene. Det er viktig å innse at digitalisering ikke bare handler om teknologi, men krever en helt ny måte å jobbe på; en fundamental endringsprosess avhengig av framsynte og beslutningsdyktige ledere.

- Teknologiutviklingen spiller en avgjørende rolle for videreutvikling av eksisterende felt når sokkelen modnes. I dette arbeidet bidrar Petoro særlig med avanserte reservoarsimuleringer gjennom bruk av nye verktøy. Vårt hovedfokus er å skape størst mulig verdi og oppnå høyest mulig inntekt til staten fra våre eierandeler, sier Moen.

Endringene i aktørbildet på norsk sokkel de siste to årene har forsterket seg i siste kvartal. Flere av de store internasjonale oljeselskapene er i endring og reduserer i tillegg sin tilstedeværelse på norsk sokkel. Dette åpner for nye selskap og nye forretningsmodeller som kan bidra til å skape ytterligere effektivisering og øke konkurransekraften for norsk sokkel.

Resultat SDØE 1. halvår 2018
Antall alvorlige hendelser i andre kvartal er på samme nivå som i første kvartal. Fortsatt fokusert innsats fra alle aktører er nødvendig for å sikre ytterligere forbedring.

Netto kontantstrøm fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i olje- og gassvirksomheten var per første halvår 56 milliarder kroner, en økning på 14 prosent fra samme periode i fjor. Økningen i kontantstrøm skyldes i hovedsak høyere olje- og gasspriser. Samlet olje- og gassproduksjon var 1,073 millioner fat oljeekvivalenter per dag, 4 prosent lavere enn samme periode i fjor.

Følg pressemeldinger fra Petoro AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Petoro AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Petoro AS