Personellkrise i serveringsbransjen!

Etter covid-19 har mange funnet seg nye jobber i andre bransjer. Når Norge nå gjenåpner opplever HORECA bransjen en akutt mangel på personell. Flere av våre nye kunder sliter med å holde serveringsstedet sitt åpent fordi de mangler personell. Dette er situasjonen i store deler av Norge. Frem mot julebordsesongen går vi trolig over i en ny fase, "en varslet krise i serveringsbransjen."

Vi har drevet tradisjonelle bemanningsbyråer i Bergen og Oslo i en årrekke.
Når vi lanserte Time2Staff i juni 2021, sa vi følgende:
"Vi skal fjerne det bemanningsbyrået som et fordyrende mellomledd"

Nå fremover ser vi at vi må jobbe med langt viktigere og akutte problemstillinger:
- Hvordan få de ansatte tilbake til serveringsbransjen?
- Hvordan rekruttere og lære opp nye ansatte?
- Hvordan gjøre serveringsbransjen attraktiv i kamp med andre bransjer?

Vi skriver nå september måned, normalt en rolig tid på året.
I år har den vært ekstremt hektisk, fordi landet har vært stengt lenge.
Ola Nordmann ønsker å gå på restaurant, være sosial, treffe alle kollegaene som de har truffet digitalt på teams det siste drøye året.
Dette vil lite trolig avta frem mot julebordssesongen.

Hvordan få de ansatte tilbake til serveringsbransjen?
- Vi erfarer at mange har begynt i butikk og helsesektoren. Bransjer som gjerne har bedre arbeidstider og gunstigere lønnsbetingelser. Serveringsbransjen har i flere år slitt med lave lønninger og ukurante arbeidstider. Lønnsnivået må opp, dersom vi skal kunne ha forventninger om å gjøre bransjen attraktiv. I Time2Staff øker vi lønnen til servitører fra 1.oktober.

Hvordan rekruttere og lære opp nye ansatte?
- Vi erfarer at nivået på opplæring varierer i stor grad. Vi i Time2Staff satser i stor grad på digital grunnopplæring som har vært ekstra gunstig i disse dager hvor mange sitter hjemme og ikke møtes like hyppig. Studenter og utenlandsk arbeidskraft vil også i fremtiden spille en viktig rolle i hele bransjen. Fremover handler det om å komme i gang, skape stabilitet og forhåpentligvis holde landet og bransjen åpen uten avbrudd.

Hvordan gjøre serveringsbransjen attraktiv i kamp med andre bransjer?
Høyere lønnsnivå som selvsagt henger sammen med betalingsviljen til kundene.
Arbeidstidene er som de er, ukurante.
I Time2Staff har vi kuttet administrasjonskostnadene for å heve lønnsnivået, vi gir høy pengebonus for kundetilfredshet som vi mener vil øke betalingsviljen til kundene i andre enden.

Grunderne bak Time2Staff er selskapene Aktiv Serviceutleie AS og Kokke & Serveringstjenester AS som er veletablerte i Oslo og Bergen innen rekruttering og utleie til HORECA. Alt basert på en visjon om å revolusjonere serveringsbransjen med en helautomatisert app for å få tak i ekstra personell på en rask og enkel måte.

Vi er i full gang med å løse serveringskrisen, nå lanserer vi i Trondheim!18.9.2021 10:00:00 CEST | Pressemelding

Time2Staff har lansert en digital plattform i Oslo og Bergen med stor suksess. 1.oktober kommer vi til Trondheim! Hos oss kan serveringsstedene enkelt legge ut ekstravakter, som våre ansatte blir varslet om basert på geolokasjon. Gjennom digitale opplæringskurs og en unik stjernerangering tilbyr vi personell med kvalitet. Time2Staff er en app som gjør det enklere for bedrifter å hente inn bemanning, samtidig som det forenkler veien ut i arbeidslivet for de som ønsker jobb.

Time2Staff news for our costumers!13.9.2021 18:14:38 CEST | Aktuelt

Thank you so much for downloading the Time2Staff app and for being a part of our wonderful community. Here we do present some exciting news that we think will be nice for you to know. We have officially launched the app in Bergen and Oslo. Trondheim will be launched very soon! With us, you should be able to find staff in a fast and efficient way where you hire the staff you need. Are you looking for someone in permanent positions? We offer you to pick up personnel from our app completely free of charge if you hire them in permanent full-time positions.