Fotballstiftelsen

Perry gir hele bokhonoraret til gatelagene

Per Joar Hansen skriver humørfylt og engasjert om sine 40 år i fotballen i "Folk og fotball". Han mener den perfekte konklusjonen er å gi hele honoraret til Fotballstiftelsen og gatelagene.
Per Joar Hansen har skrevet sin første bok. Hele honoraret gir han nå bort. Foto: Bok i Nord

- Jeg har vært privilegert og fått lov å jobbe et langt liv i fotballen. Da føles det veldig godt å få lov til å gi noe tilbake til den delen av fotballen som virkelig betyr noe, sa Perry.

Han har vært spiller, supporter og ikke minst trener på toppnivå siden 1980-tallet. I den historien hører også tiden som assistent-trener for Lars Lagerbäck på det norske landslaget. Men dette er en bok vel så mye om livet som fotballmann på alle nivåer.

-  En del av det nye som har skjedd i norsk toppfotball, er at klubbene er blitt flinkere til å bruke sin status til å hjelpe mennesker som ikke alltid har det så lett. Opprettelsen av gatelag er en del av dette flotte arbeidet, sier Per Joar Hansen.

Det var bakgrunnen for at han tok telefonen til Fotballstiftelsen og fortalte at han hadde lyst til å gi hele sitt avtalte royalty fra bokas salg til gatelagsaktiviteten.

– Da Perry ringte og fortalte at han hadde lyst til dette, ble jeg direkte rørt. For det første er det jo utrolig raust. For det andre opplever jeg det som en stor anerkjennelse av det gode arbeidet våre gatelag driver. Og for det tredje er det for oss i Fotballstiftelsen enda et eksempel på hvordan dette
forener fotballfamilien, fra trenerne i toppfotballen til spillerne på gatelagene, sier Arne Knoph, daglig leder i Fotballstiftelsen.

– Om mitt boksalg kan bidra til at det kommer inn mer ressurser til dette arbeidet, så vil jeg gjerne hjelpe til. Ja, da har mitt bokprosjekt blitt fullendt: Først skrive en bok om fotball, og så bruke inntektene av dette til å hjelpe til, slik at flere får en lysere hverdag ved hjelp av nettopp fotballen, sier Perry.

– Dette utgjør en forskjell for mennesker som gjennom gatelagene har fått en ny mulighet til å skape seg en god hverdag og et godt liv å leve rusfritt i, ssier Knoph.

Boka "Folk i Fotball - 40 år med humor og alvor" gis ut gjennom forlaget Bok i Nord, og er å få kjøpt i din lokale bokhandler og deres nettbutikker. Det er den perfekte julegave - som også betyr en gave til den aller viktigste delen av fotballen.

Les mer her

---

Fotballstiftelsen organiserer nå 28 Gatelag gjennom norske toppklubber. Flere er under planlegging. Rundt 800 spillere med rusrelaterte utfordringer var registrert på treninger det siste året, og Fotballstiftelsen leverer 4.000 rusfrie timer hver eneste uke.

Aktiviteten åpner for muligheter, og blir for mange starten på varig endring. For gatelagenes mål er ikke bare et bedre liv med mindre rus, men å skape gode liv å være rusfri i.

Totalt har over 400 spillere begynt i jobb eller skole siden Fotballstiftelsen ble etablert i 2015.

Les mer i Gatelagsportalen - gatelaget.no

Bilder

Last ned bilde
"Folk og Fotball - 40 år med humor og alvor" er å regne som en tidsreise i norsk fotball.
Last ned bilde

Om Fotballstiftelsen

Fotballstiftelsen
Sognsveien 75 F

Følg pressemeldinger fra Fotballstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fotballstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fotballstiftelsen