Periodemeddelelse med pænt overskud samt opjustering i et udfordrende marked

CEO Michael Hove har følgende kommentarer til periodemeddelelsen:

”I Q3-2022 har vi oplevet tiltagende urolige markeder med kraftige rentestigninger, energikrise, højere inflation samt stor volatilitet på både finans- og kreditmarkedet. SIG har primært forholdt sig afventende fra yderligere investeringer men benyttet renteuroen til at omlægge sit 4. og sidste realkreditlån, med en samlet realiseret kursgevinst på DKK 5.6 mio.

Selskabet har på trods af disse svære vilkår præsteret en samlet indtjening i Q3-2022 på DKK 10.5 mio. efter skat (Inklusive kursgevinsten på omlægning af lån på DKK 5.6 mio.).

Performance highlights 1 juli – 30 september 2022:

• Resultat efter skat er DKK 10.5 mio. (Inklusive en kursgevinst på omlægning af lån på DKK 5.6 mio.).

Performance highlights 1 januar – 30 september 2022:

• Resultat efter skat er DKK 25.2 mio. (Inklusive en aktivering af skatteaktivet på DKK 2.5 mio., værdiregulering af ejendomme på DKK 6.6 mio. samt DKK 12.6 mio. kursgevinst på omlægning af lån).

Udvalgte hoved- og nøgletal:

DKK mio.Q1-Q3 2022Q1-Q3 2021Helår 2021
Resultat efter skat25,228,636,0
Egenkapital180,2154,7162,1
Balance309,3235,7294,9
Egenkapitalforrentning14,7%21,0%25,5%
Selskabets solvens58,0%65,5%55,0%
Kurs/indre værdi (udvandet)0,870,920,96
Indre værdi3,753,113,26
Indre værdi (udvandet)3,512,782,85
  • Egenkapitalen ved udløb af Q3-2022 er påvirket med DKK 7.445.955 fra køb af egne aktier i marts 2022, se Selskabsmeddelelse 8/22.

Udvalgte highlights/opdatering af nøgletal oktober 2022:

• I oktober 2022 realiserede selskabet et resultat efter skat på DKK 1.9 mio., hvilket giver et samlet resultat for perioden 1/1-31/10-2022 på DKK 27.1 mio. DKK (Inklusive en aktivering af skatteaktivet på DKK 2.5 mio., værdiregulering af ejendomme på DKK 6.6 mio. samt DKK 12.6 mio. kursgevinst på omlægning af lån)
  • Selskabets egenkapital ultimo oktober 2022 var DKK 182.1 mio. og egenkapitalen er dermed blevet forrentet med 15.7% for året.
  • Selskabets indre værdi ultimo oktober 2022 var på 3.79 (Udvandet indre værdi 3.54).
  • Selskabet har pr. 31. oktober investeringer for DKK 270.3 mio. fordelt på DKK 165.0 mio. i ejendomme, DKK 68.3 mio. i kreditobligationer og DKK 37.0 mio. i aktier
  • Selskabet har dags dato ikke-benyttede kreditfaciliteter hos bankerne på ca. DKK 44 mio.
  • Selskabet har i oktober 2022 fået foretaget en ekstern dagsværdivurdering af sine 4 ejendomme som indikerer, at selskabet skal opskrive sine ejendomme med yderligere DKK 8.4 mio. med resultateffekt i Q4-2022. Henset til den nuværende nervøsitet på ejendomsmarkedet, afventes at indregne en opskrivning indtil vi har fået afkastkravene for Q4 samt fået en indikation af de enkelte ejendomme.  Når dette foreligger, så vil selskabet få udarbejdet en ny ekstern dagsværdivurdering af ejendommene og en evt. yderligere opskrivning af ejendommene vil blive indregnet i Q4 2022.

Forventninger til 2022:
Med en foreløbig forrentning af selskabets egenkapital de på 15,7% for årets 10 første måneder samt en foreløbig indikation af at selskabets ejendomme skal dagsværdireguleres med DKK 8.4 mio. i Q4-2022, så opjusterer selskabet hermed forventningerne til 2022 til markant at overgå den tidligere målsætning om forrentning af egenkapitalen med 10-15%. Det endelige resultat afhænger af udviklingen på finansmarkederne i november/december samt af dagsværdierne af selskabets ejendomme ved udgangen af Q4 2022 vurderes til samme værdier, som den eksterne vurdering foretaget i oktober 2022 indikerede.

Selskabets langsigtede målsætning er uændret at forrente egenkapitalen med gennemsnitligt 10-15% årligt.

Kontakt:
Evt. henvendelse vedrørende denne meddelelse kan ske til CEO Michael Hove på telefon 28 12 66 09.

Om SIG:
SIG er noteret på Nasdaq Copenhagens hovedbørs, og ejes af ca. 2000 aktionærer. Selskabet investerer i ejendomme, kreditobligationer samt kapitalandele. Selskabet har en aktiv tilgang til alle sine investeringer, som er nøje udvalgt efter en grunding screening, investeringsindstilling og endelig godkendelse i bestyrelsen. Ledelsen/bestyrelsen foretager løbende en aktiv allokering af sin egenkapital ift. ønsket om en risikospredning både i aktivklasser samt indenfor den enkelte aktivklasse.

Selskabets målsætning er at forrente egenkapitalen med gennemsnitligt 10-15% årligt, baseret på selskabets investeringer i ejendomme, kreditobligationer og kapitalandele. Afkastet vil variere fra år til år, da der vil være udsving i selskabernes værdi samt årlige reguleringer på ejendommene.

Vedhæftet fil

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Treasury Bond Auction Announcement - RIKB 26 1015 - RIKS 37 01151.2.2023 16:31:00 CET | Press release

SeriesRIKB 26 1015RIKS 37 0115ISINIS0000034874IS0000033793Maturity Date10/15/202601/15/2037Auction Date02/03/202302/03/2023Settlement Date02/08/202302/08/202310% addition02/07/202302/07/2023 On the Auction Date, between 10:30 am and 11:00 am, the Government Debt Management will auction Treasury bonds in the Series, with the ISIN numbers and with the Maturity Dates according to the table above. Payments for the Treasury bonds must be received by the Central Bank before 14:00 on the Settlement Date, and the Bonds will be delivered in electronic form on the same day. Article 6 of the General Terms of Auction for Treasury bonds applies for the right to purchase an additional 10%. Further reference is made to the description of the Treasury bond and the General Terms of Auction for Treasury bonds on the Government Debt Management website. For additional information please contact Oddgeir Gunnarsson, Government Debt Management, at +354 569 9635.

The Board of Directors of Talenom Plc has decided on a directed share issue as part of acquisitions1.2.2023 15:40:00 CET | Press release

Talenom Plc, Stock Exchange Release 1 February 2023 at 16:40 EET The Board of Directors of Talenom Plc has decided on a directed share issue as part of acquisitions Talenom Plc announced two acquisitions on 1 February 2023. Part of the purchase prices will be paid in cash and part with new shares of Talenom Plc subscribed in a directed share issue. The transaction prices are not disclosed. As part of the transactions, Talenom has decided to issue 50,825 new shares in a directed share issue for the sellers of the acquisition targets, i.e., BKF Asesores, S.L. and R2 Redovisning Ab. The subscription date for the shares is 1 February 2023. The number of new shares to be issued corresponds with some 0.11 percent of all Talenom Plc's shares prior to the share issue. After the registration of the new shares the total number of shares in Talenom Plc is 44,986,213 shares. The new shares will carry shareholder rights as of their registration day, estimated on 3 February 2023. The shares issued i

Talenom expands its operations in Spain by acquiring an accounting firm in Madrid1.2.2023 15:35:00 CET | Press release

Talenom Plc, press release 1 February 2023 at 16:35 EET Talenom expands its operations in Spain by acquiring an accounting firm in Madrid Talenom Plc has agreed to acquire the entire share capital of BKF Asesores, S.L., an accounting firm operating in Madrid, Spain. The acquired business will be transferred to Talenom on 1 February 2023. BKF Asesores, S.L. provides accounting, payroll and advisory services mainly to SMEs. The net sales transferred to Talenom from the acquired business is some EUR 0.7 million annually. The company employs a total of nine persons who will continue to work for Talenom. In the short term, the acquisition will not have any significant impact on Talenom’s financial position or future outlook. Talenom combines software development with expertise in the accounting industry in a unique way. The aim of the company is to grow both organically and through acquisitions in Finland and in Europe. Further information: Otto-Pekka Huhtala CEO, Talenom Plc +358 40 703 85