Per A. Sundbye ny partner i Deloitte

Deloitte ansetter den rutinerte forensic-rådgiveren Per Andre Sundbye som ny partner.

- Jeg liker godt den posisjonen Deloitte har tatt, sier Per A. Sundbye. - På Forensic-området er vi i utgangspunktet mer opptatt av forebygging. Satt på spissen; det er bedre å være litt forutseende og bidra til å holde kundene unna trøbbel, enn å bidra til å få dem ut av trøbbel. Det er dette kundene egentlig etterspør, og der har Deloitte gjort mye riktig.

Til tross for gode prosesser og rutiner sitter alle virksomheter igjen med en viss uunngåelig risiko, og noen ganger kan et oppklaringsbehov melde seg.

- Aktørene i Norge synes ofte å velge en tilnærming som visker ut skillelinjene vis a vis politiet og påtalemyndighetene, noe mer enn det som er tilfellet er internasjonalt. Vi er ikke politiet og mer vant til å jobbe på lag med kundene og deres øvrige rådgivere, og med utgangspunkt i kundens særegne forretningsområder og målsetninger. I bunn og grunn er vi der for å bidra til å beskytte kundens verdier og interesser. Når jeg returnerer til Norge etter mange år med ulike internasjonale lederstillinger på dette området, var Deloitte et naturlig valg, sier Sundbye.

Ikke bare granskninger

Forensic som tjenesteområde har gjennomgått en større transformasjon gjennom årene. Opprinnelig var fokuset til kundene nesten utelukkende på granskinger av interne misligheter og økonomisk kriminalitet. I dag er hovedvekten på forebygging av risiko og situasjoner som kan ha en negativ innvirkning på selskapets verdi og resultat, og dets viktigste eiendel: omdømme. Det kan dreie seg om de mer tradisjonelle områdene anti-korrupsjon og anti-hvitvasking, men også i forhold til integritetssjekker av potensielle forretningspartnere, en etisk forsvarlig supply chain, vurdering av compliancefunksjonen og investeringsbehovet til en oppkjøpskandidat, ulike opplæringsprogrammer med mer.

- Å drive næringsvirksomhet eller offentlig forvaltning innebærer alltid en viss risiko. For våre kunder handler det om å ha gode rutiner både for å unngå unødvendig risiko, og å håndtere hendelser når de oppstår. Dette er tjenester av stor verdi for kundene, enten de står midt oppe i en kritisk situasjon, eller om de arbeider langsiktig for å forebygge, sier Sjur Gaaseide, CEO i Deloitte Norge.

I Deloitte er Forensic et tverrfaglig kompetanseområde, sammensatt av eksperter innen både risikoledelse, advokattjenester, dyp teknologikompetanse og undersøkelsekompetanse og andre områder. Tjenesteområdet ledes av Marianne Reikvam. Per A. Sundbye går inn som en del av kjerneteamet.

- Vi er svært godt fornøyd med at Per valgte Deloitte når han nå returnerer til Norge. Det er få, om noen, i Norge som har den internasjonale erfaringen og rutinen som Per har innen forensic-tjenester. Med Per på laget er vi ytterligere styrket for å kunne levere gode forensic-tjenester til kundene våre, sier Gaaseide

Erfaren partner

Med rekrutteringen av Per A. Sundbye som partner innen Forensic, er det en svært erfaren og kompetent partner som kommer til Deloitte. Sundbye har mer enn 25 års internasjonal erfaring fra flere store konsulentselskaper, og flytter nå hjem til Norge senest fra stillingen som partner og leder av Forensic innen South East Europe i PwC.