Pepsi MAX 0,5 L i ny drakt: Usynlig grep reduserer bruken av ny plast med 1000 tonn årlig

I desember endret den folkekjære Pepsi MAX 0,5 L drakt, da Ringnes gikk over til flasker med 80 % resirkulert plast. Nå kan du også nyte din Solo, Villa og Eventyrbrus på 0,5 L flasker laget med tilsvarende mengde resirkulert plast. Med dette reduserer Ringnes i sum bruken av ny plast med 1000 tonn årlig.
Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, er fornøyd med at 0,5-literflaskene til Ringnes nå består av 80% resirkulert plast: Foto: Kilian Munck

Har du ikke fått det med deg? Vel, det er ikke så rart. Fordi det er nesten ikke synlige forskjeller mellom den gamle og den nye flasken som består av 80 % resirkulert plast.

De første nye Pepsi MAX-flaskene kom på markedet i desember 2022. Ved utgangen av januar i år vil alle 0,5 L plastflasker som produseres på Ringnes bryggeri Gjelleråsen bestå av 80 % resirkulert plast.

- Bak denne lanseringen ligger det mye arbeid med å sikre at flasken holder den samme gode kvaliteten som den gamle. Her har teamet vårt som har ansvar for emballasjeutviklingen i Ringnes gjort en solid jobb. I tillegg tar vi med oss erfaringen vi har opparbeidet oss på bruk av resirkulert materiale i flaskene våre, forteller kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad.

80 % bedre enn 100 % med dagens teknologi
I 2019 var Ringnes først ute i Norge med å lansere en flaske med 100 % resirkulert materiale med Imsdal. Etter råd fra panteselskapet Infinitum valgte de i 2021 å redusere mengden resirkulert materiale i Imsdal-flaskene til 80 %.

- For oss var det viktig å få fram at dette ikke var et steg tilbake, men tvert imot handler om å ta to steg fram, forklarer Rostad. - Med dagens teknologi viser det seg at flasker med 100 % resirkulert plast er mer krevende å resirkulere. Ved å tilføre litt ny plast forlenger vi levetiden til materialet i systemet for resirkulering. 80 % er rett og slett den optimale mengden med dagens teknologi, sier Rostad, som forteller at Norge er i front når det gjelder innsamling og resirkulering av drikkevareemballasje.

Jobber videre med Plastløftet
I tillegg til samtlige 0,5 L brusflasker som produseres på Gjelleråsen, består allerede alle Imsdal- og Farrisflasker av plast med 80 % resirkulert materiale. I sum har Ringnes med dette redusert bruken av ny plast med over 2000 tonn årlig.

– I vårt Plastløfte har vi sagt at vi skal ha alt av plastflasker over på denne løsningen. Neste for tur er 1,5 L flaskene. Flaskehalsen nå er at vi ikke har fått tilgang til nok resirkulert materiale fra det norske gjenvinningsanlegget. Når vi har det på plass, står resten av vår flaskeportefølje klar for tur, avslutter Rostad.

Ønsker du å lese mer om Ringnes’ Plastløfte eller er du nysgjerrig på emballasje.

Ringnes er Norges ledende merkevareselskap innen drikkevarer. Vi startet med ølbrygging i 1877 og har siden den gang utviklet både oss og drikkevaremarkedet betydelig, alltid med fokus på kvalitet og innovasjon.

Drikkevarene vi produserer er kjernen i virksomheten vår, og 900 medarbeidere jobber hver dag for å kunne tilby norske forbrukere de beste drikkealternativene til alle anledninger.