Pengespillselskapene bruker mindre penger på tv-reklame

Medietilsynet har kartlagt pengespillselskapenes pengebruk på tv-reklame i perioden august 2017 til juli 2018. Etter en kraftig økning de siste årene, bruker pengespillselskapene nå totalt tre prosent mindre på tv-reklame sammenlignet med perioden august 2016 til juli 2017. Reklamemarkedet for utenlandske pengespill, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, falt med 10 prosent. Totalt er markedet på litt over en milliard bruttokroner (det reelle tallet er lavere på grunn av rabatter på annonsering).
Lotteritilsynet ser svært positivt på at markedsføringen av pengespill på tv går ned.
– Hovedvekten av denne markedsføringen gjøres av selskaper som ikke har tillatelse til å tilby eller markedsføre pengespill gjennom norske tv-kanaler i Norge. Det at vi ser en såpass stor reduksjon av slik markedsføring kan være et tegn på at regulatoriske tiltak har fungert og at trenden nå har snudd, sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Gunn Merete Paulsen. Hun tror også at trender innen markedsføringen kan ha påvirket utviklingen.
Flere reklamekroner til norske tv-kanaler
Fra august 2017 til juli 2018 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping, Rikstoto og Pantelotteriet mer penger på det norske markedet for pengespillreklame, som økte med 31 prosent i denne perioden. Norske spillselskap brukte i alt 82 prosent av sine tv-reklamekroner på norske tv-kanaler. Det er en økning på 13 prosentpoeng fra i fjor. De utenlandske pengespillselskapene brukte 99 prosent av sine tv-reklamekroner på kanaler som sender fra Storbritannia, tilsvarende 771 millioner bruttokroner.
– Vi ser en tydelig vekst i norske pengespill-aktørers tv-annonsering, men det er viktig å understreke at de utenlandske spillselskapene fremdeles bruker tre ganger så mye penger på pengespillreklame som de norske. For Medietilsynet er det interessant å følge utviklingen i lys av pengespillreklamens betydning for medieøkonomien, sier Velsand.
Tv-kanalene som sender fra Storbritannia er mer avhengig av inntekter fra pengespillbransjen enn de norske kanalene. 18,4 prosent av de utenlandske kanalenes reklameinntekter kommer fra pengespill mot 2,5 prosent for de norske kanalene.
Følger utviklingen tett
– For pengespilltilbydere med tillatelse i Norge er det nødvendig å markedsføre for å kanalisere kunder til de lovlige spilltilbudene. Innholdet i denne markedsføringen er strengt regulert og fokuserer på pengespill med lav risiko for spilleavhengighet, sier Paulsen.
– Lotteritilsynet har god kontroll med disse aktørene i dag. Vi følger samtidig utviklingen tett, og forventer at spilltilbydere som har norsk tillatelse styrer omfanget av markedsføringen slik at det ikke går utover intensjonen om å kanalisere kundene til de trygge regulerte pengespilltilbudene, sier Paulsen.
For mer informasjon, ta kontakt med direktør Mari Velsand / rådgiver Nina Bjerke i Medietilsynet eller Gunn Merete Paulsen, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet (992 84 338 / gpa@lottstift.no).
Om tallene
| - Tallene er hentet fra reklamestatistikk fra Nielsen Media Research for perioden 1. august 2017 til 31. juli 2018. I denne statistikken er det registrert pengespillreklame (reklameinnslag og sponsorplakater) sendt av de største TV-kanalene som er tilgjengelige for norske seere. Kanalene som er med i utvalget sender fra Norge, Nederland, Spania og Storbritannia. - Alle tall er basert på gjeldende prislister for den enkelte kanal, og er derfor gjengitt som bruttokroner. Rabattene for annonsering kan være svært høye, og bruttobeløpet kan derfor variere mye fra nettobeløpet. Denne prislistemetoden benyttes da den er den eneste som er allment tilgjengelig. Metoden gir et godt sammenlikningsgrunnlag på tvers av kanalene, og den prosentvise endringen vil være reell forutsatt at rabattene ikke endres drastisk. | 
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noNina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomien 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom




