Peder Elias i duett med Sør-Koreanske SURAN
Stjerneskudd møter superstjerne når Peder Elias gjør duett med SURAN på «Darling» som slippes fredag 27. mai. Duetten er en laidback sommerlåt produsert av Royal Dive, Saimon og SURAN selv. Den prisvinnende Koreanske K-pop-stjernen forteller at dette er hennes første internasjonale samarbeid.
25-åringen fra Trøndelag forteller at han synes det er utrolig gøy og spennende å få samarbeide med en så etablert artist, låtskriver og produsent. «Hun har en utrolig merittliste og kunne fått med seg nesten hvem som helst på denne låten, hun har jo blant annet samarbeidet med Suga fra BTS og Taeyong fra NCT før, så da er det jo ekstra artig å bli spurt.»
Suksessen Peder Elias opplever i Asia for tiden er rett og slett eventyrlig. Det er ganske mange vestlige artister, også norske, som har hatt en hit i ett eller fler asiatiske land. Men at låt etter låt kommer inn på listene og streamer til gull og platina vitner om at det er artisten Peder Elias som fans i Korea, Taiwan, Filipinene, Japan og, aller nyligst, Kina faller for. «Det hele startet med låten Bonfire, og den har faktisk ligget på de Koreanske hitlistene i to år nå. Det hadde jo vært fantastisk bare det, men til nå har alle singlene fra debutalbumet mitt Love & Loneliness vært inne på hitlistene i minst ett land.»
Våren 2020 gledet Peder Elias seg til endelig å få spille mer live, og vi vet jo hvordan det gikk med absolutt alle turnéplaner det året. Et skikkelig skudd for baugen, spesielt for uetablerte artister. Men, i motsetning til de fleste andre, så opplevde Peder Elias en helt uventet oppsving når han plutselig fikk et engasjert publikum på den andre siden av kloden.
«Det har virkelig vært et eventyr. Det er ingen annen måte å beskrive det på. Og noe av det jeg gleder meg aller mest til i år er at jeg endelig får reist ned til Asia for å møte fans og spille live der også».
To land han definitivt skal besøke er Korea og Taiwan, men Peder Elias har gitt beskjed til bandet sitt om at de kanskje må være borte en stund.
«Jeg spilte releasekonsert på en klubb i Oslo, og rett før jeg gikk på fikk jeg vite at When I’m Still Getting Over You var nummer to på listen for vestlige artister i Kina. Jeg skjønte meg ikke helt på systemet der for de bruker en slags indeks og ikke streamingtall, men det var tydelig at indeksen steg. Og så fikk jeg se Justin Bieber sitt indeks, og det var 90% lavere enn mitt. Sånt er jo nesten uforståelig.»
Faktum er at en single fra Peder Elias blir tatt imot på samme måte som ny musikk fra verdensstjerner som for eksempel Bieber, Sheeran, Swift og Lady Gaga. «Det varierer litt med hvilken låt som slår best an hvor, men enn så lenge har jeg fått utrolig mye positive tilbakemeldinger fra fansen på absolutt alle låtene. Jeg forsøker å ikke analysere det altfor mye, men heller la meg inspirere og motivere. Og så må jeg bare si at det er kjempegøy med alt som skjer her hjemme også. Å se låtene mine på spillelister, høre dem på radio og – ikke minst – å endelig få spille live igjen er helt fantastisk.»
I mai blåste Peder Elias det blaserte Oslo-publikumet av banen to ganger på én uke, og om du gikk glipp av det så må du heldigvis ikke reise helt til den andre siden av kloden for det blir garantert flere konserter.
«Jeg tror mange tenker på meg som en artist og låtskriver som trives best i studio, og jeg elsker både låtskriving og innspilling. Men det er absolutt ingenting som slår å stå på en scene og se folk danse og synge med av full hals til låtene mine.»
Fra fredag 27. mai kan du øve så du kan synge med til «Darling» med SURAN og Peder Elias.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth RiksenHead of PR Strategy
Tel:92012160elisabeth.riksen@sonymusic.comBilder
Om Sony Music Norway
Vi er Norges ledende plateselskap, og representerer et bredt spekter av aktive internasjonale og norske artister, i tillegg til en omfattende katalog av stor musikkhistorisk betydning, kvalitet og innflytelse.
I Sony Music Entertainment Norway respekterer og beundrer vi våre artister og vi er stolte av å kunne representere og støtte deres visjoner og kreative tiltak. Vi er 40 ansatte som medvirker til å skape et vekstgrunnlag som fremmer musikkens utvikling og som skaper det gode arbeidsmiljøet som kjennetegner oss som virksomhet.
Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Jesper Jenset, Khalid, Rat City, Calvin Harris, Stina Talling, Miley Cyrus, HAYES, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Lars Vaular, Bruce Springsteen m.fl.
Følg pressemeldinger fra Sony Music Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sony Music Norway
Maria Mena prøver igjen, i morgen24.4.2023 07:21:00 CEST | Pressemelding
Fredag 28. april slipper Maria Mena "Try Again Tomorrow", en låt om hvor viktig det er å ta hensyn til seg selv når man trenger en pause fra verden. Med seg på låten har hun Darling West.
Foo Fighters er tilbake med nytt album19.4.2023 16:30:00 CEST | Pressemelding
Etter et år med enorme tap, selvransakelse og bittersøte minner, er Foo Fighters tilbake med albumet But Here We Are, ute 2. juni via Roswell Records/RCA Records. Første singelen «Rescued» er tilgjengelig i dag.
Siste kveld med Sandra og Stian!19.4.2023 07:09:00 CEST | Pressemelding
Sandra Lyng har fått med seg Staysman som feature på «Siste kveld»; låta 15-år gamle Sandra hadde danset til etter å ha sneket seg ut av vinduet og haiket til fest i en Volvo 240. Tilgjengelig fra 21. april.
Livsbejaende jubelpop fra Ida Jenshus18.4.2023 07:02:00 CEST | Pressemelding
Ida Jenshus er endelig tilbake i sin musikalske hverdag når hun slipper den oppløftende singelen "Only Kindness Matters" fredag 21. april
Peder Elias vinner Spellemann for Årets Internasjonale Suksess16.4.2023 09:30:00 CEST | Pressemelding
26 år gamle Peder Elias Eriksrud Kjørholt fra Trondheim vant i går Spellemannprisen for Årets Internasjonale Suksess basert på et gjennombrudd som hittil har resultert i over en halv milliard streams; priser, troféer, utsolgte konserter, singler og album på hitlistene i Sør-Korea og andre deler av Asia.