Peder Elias er Back in the Game

"Jeg heier på Manchester United, musikk og medmenneskelighet" forklarer Peder Elias om inspirasjonen bak sin nye låt "Back in the Game". "Noen ganger trenger man et spark bak, andre ganger trenger man en hjelpende hånd. Så det man trenger er en god venn. En god låt. Eller en god sesong."
Peder Elias - Back in the Game // Artwork

Låten ble til på bare tre timer, helt på tampen av en skrivesession i Finland med artisten Costee og produsenten Teemu Javanainen. "Jeg måtte rekke et fly, men vi tenkte at vi kanskje kunne få laget en skisse på de få timene vi hadde til rådighet. Så fløt det så bra og før vi visste ordet av det var Back in the Game en realitet."
Og selv om fotball kanskje ikke er hoved-inspirasjonen, så er det noe litt "stadionvennlig" over soundet. For ikke å snakke om at det ser ut til at det endelig har snudd for favorittlaget Manchester United. "De har hatt utrolig mange nedturer de siste årene, men har spilt veldig godt i flere måneder nå og er definitivt tilbake!"

Googler man Peder Elias er første forslag "Peder Elias Norway Cup", og den selverklærte fotballnørden innrømmer at det var et av fjorårets høydepunkt. "Semb satt opp laget og Northug og jeg møtte Mads Hansen og Brede Hangeland, så det var ikke akkurat lett motstand. Og bedre spillere enn meg ville nok også blitt satt ganske grundig på plass i hodeduell med Brede."
Ryktene har det til at Peder Elias, aka "Såla" på grunn av en forkjærlighet for fotballtrikset såledragning, er blant de beste når kremen av fotballinteresserte artister jevnlig møtes for å spille cageball i et gammelt lager i Oslo.

På spørsmål om hvilken ex-fotballspiller han skulle ønske var tilbake på banen kommer svaret raskt "Ronaldinho, lett!". Og favoritt fotball-låt? "Adeléns Olé! Sjukt fett at hun var med på VM-plata". Men når alt kommer til alt så valgte Peder Elias altså musikk over fotball, og det angrer han ikke på.
"Jeg føler at jeg hele tiden forbedrer meg som låtskriver og artist, og for tiden er jeg proppfull av inspirasjon. Jeg gleder meg sånn til å slippe mer musikk og høre hva folk synes."
Så du liker å få tilbakemeldinger? "Det er utrolig gøy når det ramler inn meldinger i DM'en fra folk som liker musikken min. Og i det siste har jeg fått mange meldinger fra fans i Korea, og det er jo helt vilt for en gutt fra Trondheim å oppleve at musikken min reiser til den andre siden av kloden på den måten."

Sånne oppturer er både et spark bak og inspirasjon for en ung artist, og Peder Elias viser sin takknemlighet med en låt om å sette pris på hjelp og støtte fra en god venn i en vanskelig tid.
Sånn at man kommer seg tilbake i gemet og er klar for sommeren, livet og ny musikk.

Siden låten ble skrevet har verden blitt rammet av en pandemi, og er snudd på hodet. Og det er lov å drømme stort, om at hele verden også snart er "back in the game" både når det gjelder helse og de store økonomiske konsekvensene pandemien viser seg å ha.

I mellomtiden, ta vare på deg selv, og ta vare på hverandre.

"Back in the Game" er tilgjengelig fra fredag 27. mars.

Peder Elias - Back in the Game // Artwork
Peder Elias