Peab

Peab oppgraderer Reinsvoll stasjon

Del
Peab Anlegg er tildelt utførelsesentreprisen for nytt kryssingsspor og oppgradering av Reinsvoll stasjon på Gjøvikbanen. Byggherre er Bane NOR og kontrakten har en verdi på 97 millioner kroner eks. mva.
Signering av kontrakten om oppgradering av Reinsvoll stasjon foregikk digitalt, på grunn av smittevernhensyn. Her ser vi øverst fra venstre: Bane NOR sin prosjektdirektør for Gjøvikbanen Ivar Olsen, Peabs prosjektsjef Stefan Elgh og Bane NORs prosjektleder på Reinsvoll Hilde Gjellum.  Nederst fra venstre: Bane NORs kontraktsrådgiver Lisbeth Smedbråten, Peab distrikssjef Morten Sjøli og Peabs anleggsleder Vegard Stensæter. Foto: Bane NOR
Signering av kontrakten om oppgradering av Reinsvoll stasjon foregikk digitalt, på grunn av smittevernhensyn. Her ser vi øverst fra venstre: Bane NOR sin prosjektdirektør for Gjøvikbanen Ivar Olsen, Peabs prosjektsjef Stefan Elgh og Bane NORs prosjektleder på Reinsvoll Hilde Gjellum. Nederst fra venstre: Bane NORs kontraktsrådgiver Lisbeth Smedbråten, Peab distrikssjef Morten Sjøli og Peabs anleggsleder Vegard Stensæter. Foto: Bane NOR

Reinsvoll stasjon får universell utforming og arbeidet er viktig for at det i fremtiden skal kunne gå ett tog i timen på Gjøvikbanen.

– Jernbaneprosjekter er et satsingsområde i Peab Anlegg, og vi er veldig fornøyde med å vinne denne kontrakten, sier avdelingssjef John Landin i Peab Anlegg.

– En stor del av jobben skal utføres med jernbanespor i drift. Det betyr at vi må legge ekstra ressurser på tidlig og detaljert planlegging, både med tanke på arbeidsoperasjoner og HMS, sier Morten Sjøli, distriktssjef i Peab Anlegg.

Hard konkurranse

Arbeidet som skal gjøres på og rundt Reinsvoll stasjon det neste halvannet året, er en del av en større satsing på Gjøvikbanen. Oppgraderinger langs hele banestrekningen gjør at det fra høsten 2022 blant annet blir mulig å kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik.

Bane NOR sin prosjektleder på Reinsvoll stasjon, Hilde Gjellum, forteller at det var mange tilbydere og hard konkurranse om kontrakten.

– Peab Anlegg skåret solid på alle kriterier, som blant annet bemanning, prosjektledelse og selvsagt kostnad, sier Gjellum.

Kryssingsspor, plattform og ny gangbro

Reinsvoll stasjon blir en ny og moderne stasjon for framtiden. Peabs oppdrag omfatter å bygge et nesten 600 meter langt kryssingsspor, som gjør det mulig for to tog med doble togsett å passere hverandre på stasjonen.

Den eksisterende plattformen skal oppgraderes, og det bygges en ny plattform på vestsiden av eksisterende spor. For å kunne bevege seg trygt mellom plattformene blir det bygget en helt ny gangbru over sporet, med trapper og heis. Gangbrua skal bygges i limtre, stål og glass. Hele stasjonen blir universelt utformet og lett fremkommelig både for de som sitter i rullestol, har med seg vogn eller er blinde.

– Vi starter opp med planlegging og forarbeider nå, og går i gang med de fysiske arbeidene rett etter påske, forteller Peab Anleggs prosjektleder Stefan Elgh.

Hele prosjektet skal være ferdig i løpet av mars 2022.

Fakta oppgradering Reinsvoll stasjon

  • Byggherre: Bane NOR
  • Utførelsesentreprenør: Peab Anlegg
  • Kontraktssum: 97 MNOK eks. mva.
  • Oppstart: Mars 2021
  • Ferdigstillelse: Mars 2022

Peabs oppdrag

  • Bygge kryssingsspor for 220 meter lange tog​ (doble togsett)
  • Oppgradere eksisterende plattform
  • Bygge ny plattform på vestsiden av eksisterende spor
  • Bygge gangbru over sporet med universell utforming, trapper og heis
  • Bygge nytt teknisk hus
  • Gjøre stasjonen klar for innføring av det digitale signalsystemet ERTMS
  • Oppgradere kontaktledningsanlegget​
  • Teleinstallasjoner ved stasjonsbygning kobles til det nye tekniske huset

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Signering av kontrakten om oppgradering av Reinsvoll stasjon foregikk digitalt, på grunn av smittevernhensyn. Her ser vi øverst fra venstre: Bane NOR sin prosjektdirektør for Gjøvikbanen Ivar Olsen, Peabs prosjektsjef Stefan Elgh og Bane NORs prosjektleder på Reinsvoll Hilde Gjellum.  Nederst fra venstre: Bane NORs kontraktsrådgiver Lisbeth Smedbråten, Peab distrikssjef Morten Sjøli og Peabs anleggsleder Vegard Stensæter. Foto: Bane NOR
Signering av kontrakten om oppgradering av Reinsvoll stasjon foregikk digitalt, på grunn av smittevernhensyn. Her ser vi øverst fra venstre: Bane NOR sin prosjektdirektør for Gjøvikbanen Ivar Olsen, Peabs prosjektsjef Stefan Elgh og Bane NORs prosjektleder på Reinsvoll Hilde Gjellum. Nederst fra venstre: Bane NORs kontraktsrådgiver Lisbeth Smedbråten, Peab distrikssjef Morten Sjøli og Peabs anleggsleder Vegard Stensæter. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
Reinsvoll stasjon. Foto: Njaal Svingheim
Reinsvoll stasjon. Foto: Njaal Svingheim
Last ned bilde

Om Peab

Peab
Peab
Strandveien 17
1366 Lysaker

+47 23 30 30 00https://peab.no

Peab er Nordens samfunnsbygger med 14 000 medarbeidere og en omsetning på 59 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 7,5 milliarder kroner.

Følg pressemeldinger fra Peab

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Peab på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Peab

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye