Peab kjøper 90 prosent av HGT i Bergen

Tirsdag 13. juli inngikk Peab Anlegg en avtale om å kjøpe 90 prosent av aksjene i HGT AS. HGT er en hoved- og totalentreprenør innen alt av grunnarbeid. Selskapet har hovedkontor og eget verksted på Kokstad i Bergen.
Kontraktssignering tirsdag 13. august 2021: Til venstre Johan Hansson, adm. direktør i Peab Anlegg og Nils Petter Halvorsen, eier og styreleder HGT.

– Kjøpet er en del av vår strategiske satsing på Vestlandet. Peab Anlegg har i dag solid kompetanse innen kai og havn, sjøarbeider og betongjobber i denne regionen. Vi trenger å styrke oss på grunnarbeider og ordinært anleggsarbeid, og HGT er et selskap som har alt det vi ser etter, sier adm. direktør Johan Hansson i Peab Anlegg.

En familiebedrift

HGT ble etablert i 1979 som Halvorsen Grave- og Transportservice, og er bygget opp og drevet av ekteparet Nils Petter og Laila Halvorsen.

– Jeg er veldig stolt over det vi har bygget opp sammen med våre dyktige medarbeidere. Det er klart det er vemodig å selge livsverket og familiebedriften, men jeg har også troen på at dette gir våre medarbeidere store muligheter i fremtiden, sier Nils Petter Halvorsen, gründer, eier og styreleder i HGT.

En betydelig grunnentreprenør i Bergensregionen

Bedriften er en betydelig grunnentreprenør i Bergensregionen, og har utført større arbeider på kjente idrettsanlegg, bygg og annen infrastruktur. I senere tid har HGT vært involvert i alle byggetrinn på utbyggingen av Bybanen i Bergen, større prosjekter for Statens vegvesen og store, kommunale VA-prosjekter.

– Vi har merket at det blir vanskeligere og vanskeligere for små bedrifter å tilfredsstille de stadig økende kravene fra byggherrene. Nå kommer vi inn i et konsern med enorm tilgang på ressurser og kompetanse. Samtidig ser vi at Peab er opptatt av lokal forankring og menneskene i bedriften. Det var viktig for oss når vi først skulle selge, sier Halvorsen.

Lokal samfunnsbygger

HGT har over 40 års erfaring fra entreprenørbransjen, meget god kompetanse innen prosjektstyring, og kapasitet til å gjennomføre større bygg- og anleggsprosjekter. Selskapet eier rundt 40 maskiner. Det er alt fra gravemaskiner, dumpere, lastebiler og hjullastere til maskiner for boring, sprenging og knusing.

– Vi har et mål om å være en lokal samfunnsbygger, og har de senere årene gjort lignende investeringer andre steder i landet. Både kjøpet av Solberg Maskin i Trondheim og Røstad Maskin i Tromsø har gitt oss økt lokalkunnskap, lokal forankring og bidratt til at Peab er en komplett anleggsaktør i disse markedene, sier Hansson.

– Jeg vil gjerne ønske alle våre nye kolleger velkommen inn i Peab-familien. Nå skal vi starte jobben med å bli bedre kjent, og komme i gang med samarbeidet for å skape gode prosjekter og fornøyde kunder, sier Hansson.

Aksjekjøpet forutsetter godkjenning av Konkurransetilsynet. Transaksjonen forventes gjennomført i andre halvår 2021.

Om HGT

• HGT omsatte i 2020 for 150 MNOK
  • HGT eies av Nils Petter Halvorsen med familie

Johan Hansson, adm. direktør i Peab Anlegg. Foto: Alen Cordic.