Peab fortsetter nyboligbyggingen på Bekkestua

I Hans Haslums vei 2, rett nord for Bekkestua sentrum, skal en nedslitt verkstedhall fra 60-tallet erstattes med eksklusive leiligheter og rekkehus. Denne uken starter rivearbeidene og boligene skal være innflyttingsklare høsten 2023.
Hans Haslums vei 2 består av 30 leiligheter og 8 rekkehus, tilbaketrukket i et pent og etablert villaområde på Bekkestua. Illustrasjon: HD Arkitekter

Peab Eiendomsutvikling har i en årrekke investert i utvikling av nye boliger og næringseiendom i og rundt knutepunktet Bekkestua. Nå er det klart for byggestart på nok et prosjekt. Hans Haslums vei 2 er et nytt og moderne boligkompleks som består av 30 nye og eksklusive leiligheter i tillegg til åtte rekkehus.

– Vi tror boligene passer for alt fra småbarnsfamilier i etableringsfasen til eldre mennesker som ønsker å bytte ut eneboligen med en praktisk leilighet, sier prosjektleder Haakon Hidem Sætre i Peab Eiendomsutvikling.

Leilighetene er fra 2- til 4-roms med varierende areal fra 44-149 kvadratmeter. Rekkehusene blir bygget i tre plan og får et areal på cirka 155 kvadratmeter. Det blir parkeringskjeller under leilighetene.

Boligene bygges i et eksisterende småhusområde, og utvendig bomiljø vil blant annet bestå av et felles tun og grøntarealer som øker kvaliteten i nærområdet.

– Vi skal opparbeide et bilfritt tun mellom bygningene, som deles inn i flere soner av plantefelt, sittegrupper og lekeplass, sier Hidem Sætre.

Hans Haslums vei 2 er eid 50 prosent av Peab Eiendomsutvikling, 35 prosent av Toluma Invest og 15 prosent av NG Eiendom Øst. Totalentreprenør er Peab, som i disse dager går i gang med rivearbeidene.

– Vi skal rive eksisterende verkstedhall, og bearbeide tomten en del. Det blir behov for å sprenge ut og utvide fjellskjæring mot nærmeste nabo. Prosjektet grenser mot et vernet skogsfelt, som skal skjermes under byggeperioden. For oss blir det viktig med god dialog og informasjon til alle berørte naboer, sier Peabs prosjektleder Njål Mejlænder-Larsen.

Infrastrukturen rundt byggetomta skal også oppgraderes i forbindelse med utbyggingen. Fortauet skal tilpasses Viken fylke sine planer om nytt gang- og sykkelfelt langs Gamle Ringeriksvei.

– Det blir i tillegg etablert en ny trafo, som vil være tilknyttet prosjektet og naboer i området, sier Mejlænder-Larsen.

Fakta Hans Haslums vei 2, Bekkestua

• Beliggenhet: Bekkestua/Nadderud
  • Omfang: 30 leiligheter og 8 rekkehus
  • Totalt BRA-S: ca. 3700 m2
  • Parkeringskjeller på ca. 2200 m2 BTA
  • Byggherre: Hans Haslums vei Utvikling AS (35% Toluma Invest, 15% NG Eiendom Øst AS og 50% Peab Eiendomsutvikling AS)
  • Totalentreprenør: Peab
  • Kontraktssum: ca. 150 MNOK eks. mva.
  • Arkitekt: HD Arkitekter (forprosjekt), Common Ground (detaljprosjekt)
  • Byggestart: Våren 2022
  • Innflytting: Høsten 2023

Byggene i Hans Haslums vei 2 danner en ramme rundt et hyggelig tun. Tomten har også en skjermet uteplass i sør og en frukthage i nord. Illustrasjon: HD Arkitekter
I Hans Haslums vei 2 blir det et godt utvalg av leilighetstyper og rekkehus med hage – alle med de samme gode kvalitetene. Alle boligene vil ha sportsbod og parkeringsplass i garasjekjelleren. Her er det også eget låsbart sykkelrom med plass til sykkelvogn og MC parkering. Illustrasjon: HD Arkitekter.
Haakon Hidem Sætre, prosjektleder i Peab Eiendomsutvikling. Foto: Mats Bakken.
Njål Mejlænder-Larsen, prosjektleder i Peab Bygg. Foto: Mats Bakken.