Peab fikk statsministeren på besøk

Onsdag 10. november besøkte statsminister Jonas Gahr Støre Peabs byggeplass på Tunkvartalet i Lørenskog. Han ønsket å høre mer om hvordan koronapandemien har vært for oss i byggenæringen.
Statsminister Jonas Gahr Støre snakket lenge med Peabs fagarbeidere Bengt Åke Åstrand, Maksymilian Stawiarski og konserntillitsvalgt Jan Petter Gurholt. Foto: Peab/Fotograf Mats Bakken

Peabs prosjektleder Torbjørn Mehus og adm. direktør Kjetil Runningen tok imot Støre og fulgte ham rundt på prosjektet. Statsministeren var nysgjerrig på hvordan Peab har greid å holde hjulene i gang under pandemien, hvilke tiltak selskapet har jobbet med og hvordan dette har vært for de ansatte. Han tok seg god tid til å snakke med flere fagarbeidere, og stilte mange spørsmål.

– Det var veldig stas å få besøk av selveste statsministeren. Han var oppriktig opptatt av hvordan pandemien har vært for oss i byggebransjen, og nysgjerrig på hvordan vi har fulgt opp myndighetenes tiltak underveis, forteller Mehus.

BNLs arbeid har vært avgjørende

Adm. direktør Kjetil Runningen trekker frem bransjeorganisasjonen BNLs arbeid under pandemien som helt avgjørende.

– BNL var tidlig ute med råd om hvordan vi skulle holde driften i gang, og har hele veien vært en nyttig samarbeidspartner for oss. Vi har hatt god dialog med deres jurister underveis, og fått raske avklaringer slik at vi har kunnet gi tydelig informasjon videre i vår egen organisasjon, sier Runningen.

Tilrettelegger for at ansatte kan ta vaksinen

Statsministeren var spesielt opptatt av koronavaksinen, og hvordan vi kan få enda flere til å vaksinere seg. Han trakk frem at det blant arbeidsinnvandrere fortsatt er en høy andel uvaksinerte.

– Jeg mener det er et samfunnsansvar å ta vaksinen, dersom man kan. Av personvernhensyn har vi som arbeidsgiver ikke anledning til å spørre eller kartlegge hvem som er vaksinert og ikke. Men vi gjør det vi kan gjennom å informere, spre kunnskap og tilrettelegge slik at våre ansatte kan ta vaksinen i arbeidstiden, sier adm. direktør Kjetil Runningen.

Bygger 400 nye leiligheter på Skårer Syd

Prosjektet statsministeren besøkte heter Tunkvartalet, og er et samarbeidsprosjekt mellom Usbl og Peab Eiendomsutvikling. Det består av ca. 400 leiligheter fordelt på fem ulike bygg. Tunkvartalet ligger i landlige omgivelser på Skårer Syd i Lørenskog kommune, med kort avstand til både kultur og natur. Etter en vellykket salgsstart i 2019 startet byggingen av trinn 1 samme år, og hele prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2024/2025.

Fikk ros fra smittesporingsteamet etter utbrudd

Fremdriften har gått tilnærmet som normalt gjennom koronapandemien, selv om entreprenøren Peab har vært rammet av smitteutbrudd.

– For oss har myndighetenes, BNLs og Peabs tydelige rutiner og retningslinjer vært helt avgjørende for å holde driften i gang. Etter smitteutbruddet fikk vi ros fra smittesporingsteamet i Lørenskog kommune. Vi visste på forhånd hvilke rutiner vi skulle iverksette. Det bidro til å begrense smittespredningen og til at vi kunne holde fremdriften i byggingen, noe som betyr noe både for samfunnet, byggherren og boligkundene, sier prosjektleder Torbjørn Mehus.

Fakta, Tunkvartalet

• Omfang: ca. 400 leiligheter
  • Sted: Skårer Syd, Lørenskog
  • Byggherre: Usbl og Peab Eiendomsutvikling