Peab bygger videre i Horten Havneby

Nå er det klart for byggestart på boligprosjektet Bankløkka i Indre Havn Horten. Utvikler og byggherre Conceptor Bolig AS fortsetter samarbeidet med Peab, som skal bygge prosjektet for en kontraktssum på rundt 180 millioner kroner eks. mva.
Bankløkka på Horten Havneby består av 61 leiligheter inkludert et townhouse. Illustrasjon: Børve Borchsenius Arkitekter

I 2020 overleverte Peab de første 51 leilighetene i Horten Havneby. Alle leilighetene er solgt og innflyttet. Bankløkka er andre byggetrinn på utbyggingen i Indre Havn Horten. Prosjektet består av i alt 61 moderne leiligheter og et townhouse på ca. 123 m2.

– Vi setter stor pris på å få fornyet tillit fra Conceptor Bolig AS. For Peab betyr det mye å få være en vesentlig aktør i transformeringen av Indre Havn fra et litt slitent næringsområde til et moderne og attraktivt boligområde under navnet Horten Havneby. Prosjektet er også en fin videreføring av Peab Anlegg sitt nylig avsluttede prosjekt, Ren Indre Havn, sier regionsjef Terje Kaasa Larsen i Peab.

Området ligger helt nede ved sjøen i Horten, med utsikt ut mot Indre havn og Karljohansvern. Leilighetene får gode lysforhold og solrike uteplasser, terrasser eller balkonger. Horten er en idyllisk kystby med ca. 27.500 innbyggere. Conceptor Bolig AS har ca. 2.400 leiligheter under utvikling i det sentrale østlandsområdet.

Utvikler en helt ny bydel i Horten

Conceptor Bolig AS har en utviklingsavtale med Horten kommune knyttet til utviklingen av Indre Havn Horten. Utviklingspotensialet er 32.000 m2, som er regulert til bolig og næring. Totalt planlegger Conceptor Bolig AS utbygging av rundt 375 leiligheter i området. Utbyggingen vil gå over flere år.

– Det har vært et veldig godt samarbeid med Peab i forbindelse med første byggetrinn i Horten Havneby. Derfor har det vært helt naturlig for oss å fortsette samarbeidet nå under andre byggetrinn i prosjektet som også denne gangen er tegnet av Børve Borchsenius Arkitekter AS. Trinn 1 har fått utrolig mye ros og vi har store forhåpninger til trinn 2, sier Frank Johannessen, prosjektleder for Horten Havneby i Conceptor Bolig AS.

Utviklet i samspill mellom byggherre og entreprenør

Bankløkka er utviklet i et samspill mellom Conceptor Bolig AS og Peab, med nyttige erfaringer fra samarbeidet på Horten Havneby. Miljø og bærekraft har vært sentrale elementer i planleggingen, og det er blant annet besluttet at prosjektet skal tilknyttes fjernvarme fra Skagerak Varme.

– Jeg opplever at begge parter har hatt god nytte av et tett og godt samspill under utviklingen av prosjektet. Det skal bli utrolig fint å fortsette utbyggingen av dette flotte boområdet i Horten, sier Peabs avdelingsleder i Vestfold, Erik Danielsen.

Bruker egne fagarbeidere og lærlinger

Peab planlegger oppstart på byggeplassen i mars 2022, og har beregnet rundt 23 måneders byggetid. Før det skal eksisterende bygg på tomten rives, og forurensede masser graves ut og saneres. Dette arbeidet styres direkte av byggherren.

– Vi går nå i gang med planlegging og prosjektering, slik at vi er klare for en effektiv byggestart i mars. Vi er mange som ser frem til å komme i gang med byggingen, ikke minst våre egne dyktige fagarbeidere og lærlinger, forteller Peabs prosjektleder Tor Einar Hårstadhaugen.

Fakta Bankløkka Horten

• Omfang: 61 leiligheter inkl. et townhouse
  • Byggherre: Bankløkka Eiendomsutvikling (Conceptor Bolig AS)
  • Totalentreprenør: Peab
  • Kontraktssum: ca. 180 MNOK eks. mva.
  • Arkitekt: Børve Borchsenius Arkitekter v/Kjersti Nordbotn
  • Areal: 5173 m2 BRA, 9590 m2 BTA
  • Peabs prosjektleder: Tor Einar Hårstadhaugen
  • Peab anleggsledere: Andreas Wahl Espeseth og Bjørn Tonny Stalsberg

For mer informasjon, kontakt:

Frank Johannessen, prosjektleder Conceptor Bolig AS

915 59 349, frj@conceptor.no

Terje Kaasa Larsen, regionsjef Peab AS

916 93 129, terje.kaasa.larsen@peab.no

Horten Havneby ligger helt nede ved sjøen i Horten, med utsikt ut mot Indre havn og Karljohansvern. Illustrasjon: Børve Borchsenius Arkitekter
Leilighetene i Bankløkka får gode lysforhold og solrike uteplasser, terrasser eller balkonger. Illustrasjon: Børve Borchsenius Arkitekter
Regionsjef Terje Kaasa Larsen i Peab. Foto: Peab/Fotograf Mats Bakken
T.v. Frank Johannessen, prosjektleder Conceptor Bolig AS og Lasse Skjelbred, adm. direktør i Conceptor Bolig AS. Foto: Conceptor Bolig AS.