Peab bygger nye Krokevasselva bru

Peab Anlegg har signert kontrakt med Vestland fylkeskommune om å bygge ny bru over Krokevasselva på fylkesvei 5442 i Høyanger kommune. Kontrakten har en verdi på 12 MNOK eks. mva.

Krokevasselva bru ligger på fylkesvei 5442, som går fra Matre til Bjordal. Nå skal brua rives og erstattes med ei ny bru. Den nye brua skal være klar for bruk sommeren 2021. Foto: Peab.

Peab skal rive eksisterende bru og bygge ei ny bru. Oppdraget omfatter også nytt rekkverk og asfaltering.

− Brua ligger 600 meter over havet, på en fjellovergang ved siden av en dam, så det er spektakulære omgivelser å jobbe i. Vi bruker våre egne fagarbeidere på betongarbeidene, og har med oss en underentreprenør på grunnarbeidene, sier distriktssjef Jan Vidar Lie i Peab Anlegg.

Oppdraget er en utførelsesentreprise, og rådgivende i prosjektet er Multiconsult.

Byggestart er høsten 2020 og ny bru skal være ferdig i juni 2021.

Peabs prosjektleder er Jesus Lopez.

Hovedmengder i kontrakten:

• Riving av eksisterende bru: ca. 125 m2
  • Graving: ca. 220 m3
  • Betongstøp ny bru: ca. 200 m3
  • Asfaltarbeider: ca. 600 m2
  • Brurekkverk: ca. 120 meter
  • Demontering og remontring av plastring: ca 160 m2

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 17 000 ansatte og en omsetning på 56 milliarder svenske kroner. Konsernet har strategisk beliggende kontorer i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er notert på NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab cirka 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.