Peab bygger Klemskvartalet i Kongsberg

Pilares Eiendom har signert Peab som totalentreprenør for oppføring av de 38 første leilighetene i Klemskvartalet, ti minutters gange fra Kongsberg sentrum. Kontrakten har en verdi på 120 MNOK eks. mva.

Klemskvartalet i Kongsberg skal stå ferdig i løpet av 2022. Illustrasjon: Code arkitekter.

Pilares og Peab har jobbet sammen om forbedringer og optimalisering av prosjektet siden august 2020, da samspillskontrakten ble inngått.

– Samspillsfasen har vært spennende og lærerik. Pilares er en profesjonell eiendomsutvikler som ønsker god kvalitet i byggene for sine kunder. Vi kommer inn med spesialistkompetanse på prosjektering og gjennomføring, og sammen har vi utviklet et byggeprosjekt vi begge skal være stolte av når det står ferdig, sier Håvard Dybendal, avdelingsleder i Peab.

Klemskvartalet består av 38 kvalitetsleiligheter fordelt på to leilighetsbygg med unik arkitektur. En stor hage blir midtpunktet i kvartalet. Under byggene blir det parkeringskjellere og boder.

Peabs kontrakt omfatter også riving av fem boliger, omlegging av VA-anlegg, og bygging av et nytt fortau fra Klems gate og ut til Drammensveien.

− Vi er veldig klare for å gå i gang! For oss som entreprenør blir det svært viktig å planlegge nøye med tanke på sikkerheten i og rundt byggeplassen. Vi har strenge sikkerhetsregler for de som skal jobbe på plassen, og gode rutiner slik at det også er trygt for alle som ferdes forbi byggeplassen, sier prosjektleder Rune Bromark i Peab.

Adressen er Klems gate 29 på Eikermoen, tett på Kongsberg sentrum. Alle leilighetene har praktiske planløsninger med god takhøyde, store vinduer og private uteplasser.

− Vi har jobbet lenge med Klemskvartalet, og fått mange gode tilbakemeldinger underveis. Boligprosjektet har blitt tatt godt imot i markedet i Kongsberg, og det er derfor bra at vi har de siste brikkene på plass og kan starte byggeprosessen med Peab på laget, sier Rannveig N. Hoffmann, prosjektleder i Pilares Eiendom.

• Byggherre: Klems gate 29 AS, Pilares Eiendom
  • Totalentreprise
  • Adresse: Klems gate 29, 3613 Kongsberg
  • 38 leiligheter fordelt på to leilighetsbygg inkl. parkeringskjeller og bod
  • Areal: ca. 7300 m2 BTA
  • Arkitekt forprosjekt: Code arkitektur
  • Oppstart: Andre kvartal 2021
  • Ferdigstillelse: Fjerde kvartal 2022

Kontraktssignering: Rannveig N. Hoffmann, prosjektleder i Pilares Eiendom og Håvard Dybendal, avdelingsleder i Peab.
Peabs prosjektteam: F.v. Anleggsleder Jonny Flattum, avdelingsleder Håvard Dybendal, prosjektleder Rune Bromark og anleggsleder Bjørn Tonny Stalsberg.

Peab er Nordens samfunnsbygger med 16 000 medarbeidere og en omsetning på 57 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.

Peabs resultat første kvartal 2021: Fortsatt god ordreinngang og stabile markedsutsikter6.5.2021 13:19:07 CEST | Pressemelding

− Første kvartal omfatter lavere aktivitet grunnet sesong og vær. Etter vårt oppkjøp av virksomheter innen asfalt, pukk og grus har dette sesongmønsteret blitt enda tydeligere. Samtidig har Peabs totale virksomhet blitt mer diversifisert både når det gjelder land, produkter og kunder. I første kvartal har vi forbedret marginene i entreprenørvirksomhetene og boligutvikling. Vi har en god ordreinngang og en sterk finansiell posisjon, sier Jesper Göransson, konsernsjef i Peab.